לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

צה"ל מקבל אישור בד"צ לפטור חרדיות משירות; כוונה להעלות הנושא בכנסת


מאת: נח זבולוני ועתי"ם
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 5) - 19/05/1992 (יום שלישי)
שלטונות הצבא פוטרים נערות חרדיות משירות בצה"ל על סמך הצהרות דת, שנחתמו בפני בית דין צדק של העדה החרדית (בד"צ), למרות שמדובר בגוף המתנגד לקיומה של המדינה.

שלטונות הצבא מאשרים כי אכן ניתנו לבנות חרדיות תעודות פטור על סמך תצהירים שנחתמו בבד"צ, מאחר שהאוכלוסיה החרדית אינה מכירה "בבתי הדין הרבניים הציוניים".

על-פי חוק שירות ביטחון, ניתן פטור מטעמים שבהכרה דתית לבנות דתיות. זאת, בתנאי שהגישו תצהיר בכתב, עליו חתמו בפני שופט או דיין בבית הדין הרבני, ובו הן מצהירות כי מתקיימים לגביהן שלושת התנאים הבאים: הן שומרות על כשרות בבית או מחוצה לו, אינן נוסעות בשבת ומנועות מלשרת בצה"ל מטעמים שבהכרה דתית.

דיינים בבית הדין הרבני טוענים כי לפני שנתיים חדלו נערות חרדיות רבות להתייצב בבית הדין הרבני הממלכתי, ומצאו דרך קלה יותר לקבל את הפטור המיוחד מהצבא. "הנערות פונות לבית הדין צדק של העדה החרדית, משלמות אגרה בת שקל אחד, לעומת 10 שקלים בבית הדין הרבני הממלכתי, ומקבלות בו במקום את התצהיר המיוחל", אמר לכתב עתי"ם גורם בכיר במערכת בתי הדין הרבניים.

"בשנתיים האחרונות עשו כך אלפי נערות חרדיות שפנו לבד"צ וקיבלו ממנו אישורים. יש פגם בכך, כי מדובר בבית דין אנטי-ציוני, המטיף נגד המדינה חדשות לבקרים ובכלל זה גם נגד שירות בצה"ל", טען דיין בכיר.

בבד"צ סרבו להגיב. "אני לא עונה ולא מגיב על שום דבר בענייני עיתונות", אמר לכתב עתי"ם מזכיר בד"צ, הרב אברהם ברעטשטיין. עם זאת, רבנים בעדה החרדית המקורבים לבד"צ, מסרו כי אכן ניתנים אישורי דת לבנות, אך רק לאחר בדיקה קפדנית של הדיינים הכוללות שאלות בהלכה.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו בן דהן, אישר כי אכן הגיע אליו מידע דומה, לפיו בנות חרדיות מקבלות הצהרת דתיות מבד"צ בניגוד לחוק. "היתה לי שיחה בנושא עם מפקד לשכת הגיוס והתרעתי בפניו שהדבר לא בסדר וכי החוק לא הסמיך את דייני הבד"צ לתת הצהרות דת, אלא רק את הדיינים שלנו ואת השופטים", אמר בן דהן.

דובר צה"ל אישר בתגובתו כי "אכן ניתנו בעבר תעודות פטור על סמך תצהירים שנחתמו בפני בית דין חרדי מאחר שמדובר באוכלוסיה חרדית שאינה מכירה בסמכויות בתי הדין הרבניים ולא ניתן היה, בכל דרך אחרת, לקבל את התצהיר הנדרש".

בצה"ל מדגישים כי לא השופט או הדיין קובע או מאשר את דתיותן של הבנות, אלא מהווה גורם המזהה את המצהירה ומזהיר אותה "כי עליה להצהיר את האמת".
"בעקבות בחינה מחודשת של הנושא וחוות דעת משפטית, בכוונת מערכת הביטחון להעלות את הנושא לדיון מחודש בכנסת ה-13 לצורך תיקונו של חוק שירות הביטחון", נאמר בתגובת דובר צה"ל.

עוד מסר כי לא נמצא צורך בבחינה מחודשת של פטורים שניתנו עד כה לבנות חרדיות.
"כידוע, צה"ל מתייחס בחומרה להצהרות כוזבות של בנות והוא פועל, באמצעות חברת חקירות אזרחית, לאיתור בנות שהגישו הצהרה כוזבת ופוטרו משרות ביטחון ומגיש נגדן תביעות משפטיות ובמקביל בוחן גיוסן לשירות. כך ינהג צה"ל גם באותם מקרים של הצהרות שנחתמו בפני בתי הדין החרדיים".


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1992

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב נתן שטראוס 26, ירושלים (בית דין צדק העדה החרדית, מזכירות העדה החרדית - בנייני זופניק) | רחוב אליעזר קפלן 37, תל אביב (המטכ"ל - מחנה רבין, הקריה (לא מדויק))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות