לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"לצערי אנחנו נשואים עם ש"ס בנישואים של כפיה ולא של אהבה"

אמר ח"כ בורג בתגובה לקלטת הנוספת של הרב יוסף שבה כינה אותו "עגל"; הרב מאיה: "מה החגיגה הזאת? כך מדברים על רב גדול ?"


מאת: נח זבולוני וכתב עתי"ם
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 3) - 08/02/1993 (יום שני)
התנועה ליהדות מתקדמת בישראל (רפורמים) מגישה תביעה משפטית נגד הרב עובדיה יוסף שאמר כי הרפורמים אוכלים ביום כיפור לאחר תפילת "כל נדרי".

יו"ר התנועה יונתן ליבני, מגיש העתירה, יצא בהתקפה קשה על הרב יוסף שהקלטות דבריו פורסמו באחרונה ובהם התבטא כי יש לערוך משתה לאחר מותה של שולמית אלוני וכינה את ח"כ אברום בורג "עגל".
במיוחד תקף ליבני את דברי "ההבל והשיטנה נגד הרפורמים", שהשמיע הרב יוסף. ליבני כינה את דברי הרב יוסף "ניבול פה, גסות רוח ובורות מדהימה, שנאת חינם שאף דמות רבנית לפניו לא העזה לבטא".

ליבני הוסיף: "הרב יוסף, המכנה עצמו הראשון לציון, התדרדר לרמה של תגרנות שוק, ואינו ראוי להנהיג לא מפלגה ולא עדה כל שהיא בעם ישראל". על ערכי המוסר של הראשון לציון אמר ליבני: "יעידו כאלף עדים שלושה תלמידיו המושבעים, הרבנים יאיר לוי, רפאל פנחסי ואריה דרעי, אשר מעשיהם מתבררים בימים אלה במשטרה ובבתי המשפט".

תגובת בורג

בקלטת הנוספת של הרב עובדיה יוסף, שהוקלטה לפני מספר שנים, תוקף הרב קשות את ח"כ אברום בורג, את אביו יוסף בורג ואת המפד"ל. בקלטת נאמר, בין היתר, מפי הרב יוסף: "כמה מאנשי המפד"ל הולכים לחופי-ים מעורבים, את הדת של המפד"ל אפשר לזרוק לזבאלה". עוד אמר שם הרב יוסף: "אביו של אברהם בורג היה מראשי המפד"ל, ומה יצא ממנו - עגל, העגל הזה שעושה תעמולה בשביל המערך, בשביל הרפורמים, בשביל רשעים".

ח"כ הרב משה מאיה, סגן שר החינוך אמר בראיון ל "קול ישראל", שסגנון דיבורו של הראשון לציון אינו מביך, הרב פשוט מביע דברים בצורה ציורית וקיצונית, כדי שהם יקבלו את המשמעות האמיתית שלהם וייכנסו אל לב שומעיו. זה תפקידו של הרב, להתריע נגד ההתדרדרות במצוות, במוסר, באמונה. הרב מאיה יצא חוצץ נגד התגובות שהושמעו על הקלטת, ואמר: "מה כל החגיגה הזאת? זו צביעות שאין כדוגמתה. כך מדברים על רב גדול תורה בישראל? איפה כבוד התורה אצל יהודים חובשי כיפות ?"

בתשובה לשאלה, מדוע, אפוא, תוקפים אנשי ש"ס את השרה שולמית אלוני כשהיא מביעה דעותיה, אמר הרב מאיה, כי השרה אלוני היום אינה נציגה של עצמה בלבד, אלא של כולנו, ואילו הרב עובדיה יוסף הוא "רב בזכות עצמו, גדול בתורה ומגדולי הדור, כולנו הולכים אחריו בעיניים עצומות, כי מחובתו לגדור פרצות בישראל".

ח"כ אברהם בורג, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, הגיב בכנותו את ששת נציגי ש"ס בכנסת "שישה סומים, עיוורים", ואילו כלפי הרב יוסף התריס: "עומד אדם שמוגדר בתואר ממלכתי "הראשון לציון" ומשתמש בשפה של האחרון לישראל. אומרים לי שהוא גדול הדור - והוא מדבר כאחד הניקלים בשוק. אדם שאומר, כי הוא רוצה להתריע - מפיק שנאה ובמקום לקרב באהבה ודיבור הוא מקלל".

עוד אמר בורג, כי אוי לו לרב שאינו יכול להעלות את תלמידיו לרמה שלו והוא יורד אליהם, וחלילה לא יצליח להתרומם. הוא האשים את הרב יוסף כמי שמנסה להטיף לתלמידיו בכיוון של הפונדמנטליזם היהודי החרדי. בתשובה לשאלה, אם נפגע מדברי הרב יוסף, הפטיר: "לא נפגעתי, אני בז לדברים ולאומרם".

בתשובה לשאלה, האם הקואליציה הממשלתית מתנדנדת שוב הגיב ח"כ בורג: "לא מתנדנדת, לצערי אנחנו נשואים עם ש"ס נישואים של כפיה ולא של אהבה, כי זו היתה תוצאת הבחירות, ואינני אוהב את הנישואין האלה איתם. אני חושב שבמערכת הפוליטית צריכה להיות הידברות בין חילוניים ודתיים. לצערי, נשברה הברית ההיסטורית עם המפד"ל והניסיון להקים ברית חדשה עם גוף דתי אחר".

בורג מעריך שהפצת הקלטות יצאה מן העולם החרדי, כדי להביך את הרב יוסף ושלוחיו בכנסת ובממשלה.

תביעת דיבה

יורם לוי מוסר: "הרב עובדיה יוסף מבטא בניבולי פיו גסות-רוח, בורות מדהימה ושנאת חינם, שאף דמות רבנית לפניו לא העזה לבטא" - כך הגיב יונתן לבני, יו"ר התנועה ליהדות מתקדמת על דבריו של הרב יוסף כנגד שולמית אלוני ושרים אחרים ממרצ. לבני אמר כי תנועתו תגיש בימים הקרובים תביעת דיבה משפטית נגד דבריו של הרב יוסף, לפיהם אוכלים הרפורמים ביום כיפור. "על ערכי המוסר של הרב עובדיה יוסף יעידו כאלף עדים שלושת תלמידיו המושבעים: הרבנים לוי, פנחסי ודרעי אשר מעשיהם מתבררים בימים אלו במשטרה ובבתי-המשפט".

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1993

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: נטף (ביישוב זה מתגורר אברהם בורג) | רחוב הקבלן 45, ירושלים (מגורי הרב עובדיה יוסף) | רחוב דוד המלך 13, ירושלים (מרכז התנועה ליהדות מתקדמת - רפורמית)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות