לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"לגבי ירושלים אין מחלוקת בעם, כי ירושלים אינה נושא למיקוח"

אמר רבין בטקס אזכרה לצנחנים בגבעת התחמושת, לרגל "יום ירושלים" ה-26; יותר מ-100,000 פקדו אתמול את הבירה


מאת: נתן רועי ונח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 2) - 20/05/1993 (יום חמישי)
יותר מ-100,00 איש פקדו אתמול את ירושלים, שחגגה את יום שיחרורה ה-26, "יום ירושלים". החוגגים השתתפו בשורה ארוכה של טקסים ואירועים שהתקיימו בבירה. בשתי צעדות שאירגנו פיקוד המרכז ו- "גוש אמונים" השתתפו יותר מ- 40,000 מבוגרים ובני נוער.

הצעדה של פיקוד המרכז יצאה מגבעת המטוס שבדרום ירושלים והסתיימה בברכת הסולטן. צעדת "גוש אמונים" יצאה מככר ציון אל הכותל המערבי דרך שערי העיר העתיקה. אל הצועדים הצטרפו חברי כנסת מהימין. סמוך לשער הפרחים הושלכו אבנים ובקבוקים לעבר הצועדים. נערה בת 15 נפגעה קל בפניה ונזקקה לטיפול. המשטרה עצרה שני חשודים במעשה.
בכותל המערבי התקיימה תפילה המונית ועצרת הודייה במעמד הרבנים הראשיים ובהשתתפות קרוב ל-20,000 איש.

הארוע המרכזי היה בשעות אחר הצהריים בגבעת התחמושת, שם התקיים טקס אזכרה ממלכתי לחללי הצנחנים שכבשו את ירושלים. בטקס נטלו חלק ראש הממשלה יצחק רבין, יו"ר הכנסת שבח וייס, נשיא בית המשפט העליון, שרים וחברי כנסת. "במקום הזה, מיד לאחר הקרב, הקימו הצנחנים שני גלי אבנים, האחד לזכר חבריהם הצנחנים שנפלו בקרב, והשני לזכר החיילים הירדניים, עליו כתבו: "פה נפלו חיילים ירדניים אמיצים" סיפר ראש הממשלה רבין. הוא הוסיף כי לגבי ירושלים אין מחלוקת בעם, כי ירושלים אינה נושא למיקוח.

במהלך הטקס, בהשתתפות אלפי חוגגים הודלקו משואות על ידי משחררי ירושלים, ביניהם רבין, מוטה גור, עוזי נרקיס, אורי בן ארי, אלעזר אמיתי, מוטי הוד, ואלוף נחמיה תמרי.

בשעות הצהריים התקיים בבית הקברות הצבאי בהר הרצל טקס מרכזי לחללי מלחמת ששת הימים. בבית הנשיא היתה קבלת פנים לנציגיהם של 1,300 קהילות יהודיות מ-70 מדינות, אשר הגישו לנשיא את אמנת ירושלים החתומה.

טקס של עולי אתיופיה נערך באנדרטה הסמוכה לגבעת המטוס, לזכרם של בני משפחות העולים שניספו במדבריות בדרכם לארץ ישראל. ראש הממשלה אמר כי הוא מצדיע לאומץ לבם של הנשים, הילדים והגברים שיצאו בדרכם לארץ.

ארועי יום ירושלים ננעלו בשורה של הופעות של של זמרים ואמנים, שהתקיימו בברכת הסולטן.

"לשנה הבאה בירושלים" ו- "עם ישראל חי" קראו 2,500 בני נוער יהודים בסיום דבריו של מי שהיה הנשיא החמישי, יצחק נבון, שנשא נאום בארמון הנוער במוסקווה במלאת 26 שנים לאיחוד ירושלים. באירוע השתתפו גם חיים בר לב, שגריר ישראל ברוסיה, וחיים צסלר, ראש משלחת הסוכנות היהודית בחבר המדינות. האולם היה צר מהכיל את ההמונים שבאו, יהודי מוסקווה שביקשו להביע הזדהות עם ישראל וירושלים. האירוע אורגן על ידידי השגרירות והסוכנות היהודית. אורח הכבוד היה יצחק נבון, שהגיע עם רעייתו אופירה נבון, שהוריה עלו לארץ מקייב. נבון אמר כי הוא מרגיש עצמו כחולם, הנואם במוסקווה על יום ירושלים. את נאומו סיים נבון בהתרגשות רבה במלים: "בשנה הבאה בירושלים" ו- "עם ישראל חי". הקהל קיבל אותו בתשואות רמות.

שגריר ישראל במסוקווה חיים בר לב אמר בברכתו, לראשונה בשפה הרוסית, שהוא שמח לציין את יום ירושלים במוסקווה, עובדה המהווה נדבך במערכת היחסים הפתוחה בין ישראל לרוסיה. צ'סלר הדגיש את העובדה שיותר מ- 45,000 יהודים מתוך 450,000 שעלו לישראל התיישבו בירושלים רבתי. הוא קרא לקהל לחגוג בשנה הבאה את יום ירושלים במדינת ישראל, לא כתיירים אלא כעולים.

הנשיא ויצמן

נשיא המדינה עזר ויצמן היה אורח כבוד בישיבת "מרכז הרב" בירושלים. בחצות ליל אמש הגיע הנשיא ויצמן להיכל "מרכז הרב" ונתקבל על ידי ראשי הישיבה, הרב אברהם שפירא (הרב הראשי לשעבר), והרב שאול ישראלי, ועל ידי הרב הראשי לשעבר מרדכי אליהו והרבנים הראשיים של ירושלים, תל-אביב, רחובות וגבעתיים, ומקהלת הרבנות הצבאית, בשירה ובריקודים.

בנאומו עמד הנשיא על זיקתו לירושלים, אותה ראה ממעוף הציבור כמפקד חיל האוויר. כן העלה זכרונות מיום הבר-מצווה שלו וציטט בעל-פה את פסוקי ההפטרה, שאמר מספר זכריה ב': "רני ושמחי בת-ציון". בהזדמנות זו סיפר הנשיא אפיזודה מאחד הקרבות בליטני. הוא ראה באמצע הקרבות בחור דתי עומד עטוף בטלית ותפילין ומתפלל בכוונה, ואמר: "וואלה, איזה עם גדול אנחנו".

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1993
תמונה שהופיעה בעמוד הראשון של העיתון, ביום פירסום הכתבה:
נשיא המדינה עזר ויצמן רקד אתמול ביום ירושלים עם תלמידי מרכז הרב בירושלים. ראה ידיעה בעמ’ 2 (צילום: יצחק הררי)

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הר הרצל, ירושלים (בית הקברות הצבאי) | רחוב הרב צבי יהודה 12, ירושלים (לשעבר רחוב קורות העיתים - קרית משה - ישיבת מרכז הרב (משנת 1964)) | Komsomolskiy pr., 28, מוסקבה, רוסיה (Moscow Youth Palace) | רחוב זלמן שרגאי 5, ירושלים (גבעת התחמושת) | דרך חברון 1, ירושלים (בריכת הסולטן)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות