לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

חייל סירב לעצור מתיישבים בעת הניסיון להכניס ספר תורה לשכם

חיילים נוספים התכוונו לסרב להשתתף בעימות ביום חמישי שעבר אך פלוגתם הופנתה לתעסוקה אחרת; צה"ל אישר לקיים את הכנסת הספר היום ויאבטח את התהלוכה


מאת: כתב "דבר", נח זבולוני ועתי"ם
פורסם: דבר | דבר - עמוד ראשון (עמוד 1) - 21/12/1993 (יום שלישי)
חייל סדיר מחיל השריון מבני ישיבות ההסדר, המשרת באיזור השומרון, רותק לבסיסו ל-35 יום בשל סירוב לעצור מתיישבים בצומת תפוח בשבוע שעבר.
החייל, הנמצא בשירות בכפר ביתא, הוזעק ביחד עם חבריו ביום חמישי האחרון לעצור תהלוכה של מתיישבים ותומכים רבים מתוך הקו הירוק, שהתכוונו להכניס ספר תורה לעיר שכם. באירוע אז ביטל צה"ל אישור שניתן למתיישבים להכניס את הספר לישיבת "עוד יוסף חי" בשכם, והדבר יצר עימותים בין המתיישבים לבין חיילים.
החייל החליט לסרב לפקודה לעצור מתיישבים, ובשל כך נשלח חזרה למאחז ואחר כך רותק לאחר משפט.

נודע כי חיילים נוספים התכוונו לסרב, אולם לבסוף הופנתה פלוגתם לשמירה במחסומים במקום לפינוי פיסי של מתיישבים ובכך נמנע הסירוב.

מקרה אחר של התמרמרות על אותו רקע היה בשבת, כאשר פלוגה של חניכי קורס מפקדי טנקים, ובהם בני ישיבות רבים, הוזעקה מבסיסה בדרום הארץ אל השומרון כדי לעצור את המתיישבים. החיילים הדתיים התמרמרו על חילול השבת, וטענו כי לא היה צורך של ממש להזעיקם, ובוודאי לא פיקוח נפש.

צה"ל מתכונן לאבטח בכוחות מוגברים את תהלוכות הכנסת ספר התורה לקבר יוסף האמורות להיערך היום.

התהלוכה לא תעבור ככל הנראה בציר הראשי שבין צומת תפוח לעיר עצמה. בשל התרעות בטחוניות בוטלו שתי התהלוכות הקודמות, וגם הפעם קיים חשש לפיגוע על רקע התהלוכה. גם במבנה קבר יוסף בשכם, שם שוכנת הישיבה, נמצאים כוחות צבא גדולים מאז תחילת השבוע שעבר.

אלוף פיקוד מרכז נחמיה תמרי, אישר לתלמידי ישיבת "עוד יוסף חי" שבשכם, להכניס את ספר התורה החדש לישיבה היום. הספר שוכן בצומת תפוח עד שיותר להכניסו. ביום חמישי, כאשר בוטל האישור בפעם השניה, נתגלעו חיכוכים בצומת ונעצרו 39 מבין הנוכחים במקום. הם שוחררו ממעצרם ביום שישי וכנגד חלק מהם יוגשו כתבי אישום.

מנגד, הגיש אחד מהם, יגאל אמיתי, תלונה כנגד קצין משטרה צבאית, אשר לטענתו התעמר בו ועצר אותו בלא סיבה, למרות היותו עיתונאי ולמרות שהציג תעודות מזהות.

במוצאי שבת התקיימה ישיבה נוספת בכפר חב"ד, שם מתגורר ראש הישיבה הרב יצחק גינזבורג, בהשתתפות נציגי פיקוד מרכז ומטה מאמ"ץ של גוש אמונים, העומדים מאחורי ארגון האירוע. לאחר ישיבה סוערת הוסכם, שהספר יוכנס היום אחר הצהרים לאחר טקס כתיבת האותיות האחרונות בצומת תפוח.

מחוץ להסכמה זו נמצאים אנשי תנועת כהנא חי, מרביתם תושבי תפוח, שכבר במוצאי שבת ניסו לחדור מבעד למחסומי הצבא לכיוון שכם. הם הודיעו, כי לא יתחשבו בכל סיכום עם צה"ל וכי ינהגו כראות עיניהם.

קבר יוסף מהווה סמל עבור אנשי תנועה זו, שכן שכם מהווה סמל לקנאות היהודית. בימי האבות הרגו האחים שמעון ולוי את כל הזכרים בשכם, בשל נסיונו של בנו של ראש העיר לקשור קשרים עם אחותם.

חוגים חרדיים הגיבו בזעם על חילול ספר התורה על ידי המתנחלים, שמנצלים אותו במאבקם הפוליטי.

לדבריהם, ההפגנות שערכו המתנחלים עם ספר התורה בידם, גרמו לבזיון התורה ולא לכבוד. הם ניצלו את ספרי התורה לקרדום לחפור בו ועברו את גבול הטעם הטוב, קבלו.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד ראשון 1993

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: צומת תפוח כפר תפוח | שכם, פלשתין (כן שכנה הישיבה עד שנת 2000 עת עברה ליצהר) (קבר יוסף)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות