לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

זבח הפסח של השומרונים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 11) - 16/04/1981 (יום חמישי)
השנה, כשנשב מסובין בליל הסדר, יתחילו השומרונים לערוך את זבח הפסח בלב קרית השומרונים בהר גריזים אשר בשכם.

כרגיל מתחילים השומרונים את זבח הפסח בין הערביים, ככתוב בתורה, ומועד אכילתו עד חצות. השנה, בגלל קדושת השבת, יחולו כמה שינויים בזמן התחלת הזבח ובזבח גופא, והוא יהיה הקצר ביותר והמהיר מכל זבחי הפסח שנערכו מזה עשרות שנים.

וזהו סדר זבח הפסח של השומרונים. סמוך לשעת הערב, בין הערביים, מכריז הכהן הגדול או ממלא מקומו על הזבח, בנוכחות כל 500 בני העדה השומרונית משכם ומחולון, הבאים לחוג את חג הפסח בהר גריזים. הטקס נפתח על-ידי אות שנותן הכהן הגדול ואז מביאים 25 כבשים, הנבחרים מתוך 30 כבשים בני שנה תמימים. ששמירה קפדנית הופקדה עליהם החל מראש-חודש הראשון, שהוא ראש השנה של השומרונים שחל השנה ב-4 באפריל.
על מקום המזבח המורחב בהר גריזים נשחטות הכבשים על-ידי שוחטים מומחים, ולאחר השחיטה יימצה דמם אל יסוד המזבח. את השיער של הכבשים תולשים באמצעות מים רותחים, שמכינים אותם בחביות גדולות העומדות במזבח. אחר-כך מנקים את הכבשים, מכשירים ומולחים אותם, את החלקים האסורים לאכילה חותכים ושורפים על המזבח. כן מוציאים את החלקים המיועדים לבני הלוויים ומביאים אותם על שפודי עץ ארוכים אל ארבעת התנורים הגדולים, המוסקים במשך שעות רבות, עד שהחום מגיע למקסימום. את התנורים מכסים בעפר רטוב ובשיחים, כדי שתישמר מידת החום שבתוכם.
סמוך לחצות, לאחר צלייה של ארבע שעות, פותחים את התנורים ומוציאים את הכבשים ולקול ברכת הכהן הגדול ותוך כדי תפילה ושירה ואמירת ספורי יציאת מצרים, שמים אותם על קערות גדולות ואוכלים אותם בחפזון, על מצות ומרורים, והנותר מהם שורפים באש שעל המזבח.

השנה, מפני שפסח חל בשבת, יתחילו את הטקס לא בין הערביים אלא בשעה מאוחרת יותר והכבשים יוכנסו בתנורים במקום בשעה 8, כרגיל, רק בשעה 9.30. את התנורים יתחילו להסיק רק בשעה 6.30 ובמקום לתלוש את השיער שעל הכבשים, כפי שנהוג בכל שנה, יפשטו את העורות בסכינים.

לטקס הזבח הוזמנו השנה כ-2000 אורחים, רובים נוצרים והיתר נכבדי העיר שכם.

שומרוני שכם כבר עלו לבתיהם המיוחדים לפסח אשר בהר גריזים, לשם הם מגיעים שבועיים לפני הזבח ושוהים עד למחרת הפסח. כמה ימים לפני החג מצטרפים אליהם שם אחיהם השומרונים מחולון.

אי-הבהירות בהסכם השלום של קמפ-דייויד סביב גורלה של העדה השומרונית בשכם, והמסקנה שתצטרך לחיות תחת משטר האוטונומיה, מעיבים זה שנתיים על טקס הזבח של השומרונים. השומרונים רוצים שיתנו להם לפתח את הקהילה שלהם בשכם וכן חופש דתי מלא, כפי שהם נהנים ממנו מאז מלחמת ששת הימים.

מימון זבח הפסח יעלה כ-45,000 שקלים וזה כולל את הכבשים, השפודים, השיחים, הדפסת כרטיסי הזמנות ועוד. בעדה השומרונית בשכם ובחולון כל בן העדה משתתף בהוצאות בסכום של 80 שקלים. משרד הדתות יעניק לעדה 10,000 שקלים ומפקדת יהודה ושומרון תשתתף ב-20,000 שקלים.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הר גריזים, פלשתין
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות