לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

לא רק ג'וינט והיא"ס

ארגון ריי"ז מטעם אגודת ישראל מסייע ליהודים מברה"מ המסרבים לעלות לישראל


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 8) - 24/04/1980 (יום חמישי)
מדוע נלין רק על ג'וינט והיא"ס המטפלים בנושרים מברית המועצות כשיש עוד גורם חשוב בשם ריי"ז העוזר ליהודים אלה להתאקלם בארצות-הברית לא פחות משני הארגונים שהזכרנו?

ארגון ריי"ז משתייך לאגודת ישראל בארצות-הברית. הוא נוסד לפני שלוש שנים כדי לעזור בחומר וברוח ליהודים הרוסים המסרבים לעלות לישראל ובוחרים בארצות-הברית. לפי האמדן מגיעים כל חודש לארצות הברית כ-2500 יהודים, שנשרו מרשימת העולים לישראל. רובם נשארים בניו-יורק. נוסף על אלה יש עוד כ-10,000 יהודים רוסים, היושבים על מזוודותיהם ברומא וממתינים לאשרות הכניסה לארצות הברית. ארגון ריי"ז שם לו למטרה להגיש למהגרים האלה סעד רוחני ועזרה חמרית, כגון יעוץ בבחירת מקצוע, סידור ראשון, דירה וכדומה.

ריי"ז מתפתח בצעדי ענק. בעיר ניו-יורק לבדה קיימים כבר שלושה סניפים של ארגון זה. ובתכניתו לפתוח עוד שלושה. נוסף על משרדים אלה ייפתחו בקרוב ברחבי ארצות הברית סניפים חדשים והכל כדי להקל על הנושרים את "חבלי הקליטה".

לארגון ריי"ז יש מטרה נוספת והיא - להלחם במוסדות העזרה העומדים תחת השפעת המיסיון של ארצות הברית. המיסיונרים בארצות-הברית פעילים מאוד בחוגי העולים היהודים מברית-המועצות. בעיתון היומי בשפה הרוסית "נובאיה רוסקאיה סלובו", המופיע בניו-יורק, מפרסמים המיסיונרים מודעות לאקוניות, המושכות את עיני היהודים מברית המועצות. ריי"ז, בדומה לג'וינט והיא"ס, נהפך באחרונה למוסד חשוב בתחום הגשת הסיוע הרוחני והחמרי למהגרים. הוא שולח את ילדיהם ל "באר-הגולה" - ישיבה מיוחדת שנוסדה בשביל ילדי הבאים מברית-המועצות, ששפת האם שלהם היא רוסית, עוזר לספק להם תשמישי קדושה, כמו טלית ותפילין ומזוזות, ועוזר בעריכת ברית מילה, בר-מצווה וטקסי נשואין. באחרונה העלה המוסד ריי"ז רעיון מקורי והוא - אימוץ משפחות יהודיות מרוסיה על-ידי משפחות יהודיות אמריקאיות.

בחגיגת חנוכה שערכה אגודת ישראל בניו-יורק לעולים היהודים מברית המועצות השתתפו יותר משלושת אלפים איש, כולם יהודים שהגיעו לשם לא מזמן מברית-המועצות. במסיבה לקחו חלק פעיל רבנים, ראשי ישיבות ועסקני ציבור ידועים, בהם האדמו"ר משפטויקה הרב שפירא, שהוא עצמו מהגר מברית-המועצות, הרב דוד הולנדר, וגברת קרלינסקי שהיגרה לארצות-הברית רק לפני כמה חדשים.

הארגון הדתי של אגודת ישראל ריי"ז מטפל במסירות ביהודים מברית המועצות, אך ראשי הארגון אינם מזכירים אף במלה אחת, בעת טיפולם במהגרים או בחגיגות השונות שהם עורכים להם, את העליה לישראל.

ועל כן, מה לנו כי נלין על ג'וינט ועל היא"ס בשעה שיש מפלגה בישראל שחבריה משתתפים כאן בקואליציה הממשלתית ואילו בארצות-הברית הם עושים הכל כדי להנעים לנושרים את שהותם שם ואינם מנסים אף לעורר בהם הרהור של עליה אליה.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1980

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 42 Broadway, ניו יורק, ארצות הברית (אגודת ישראל של אמריקה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות