לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ערפאת והשאלה היהודית

מה יופיע על הבול הפלסטיני - מגדל דוד או לוחות הברית


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 3) - 23/12/1994 (יום ששי)
יאסר ערפאת נאלץ להתמודד בימים אלה עם שאלה סבוכה. מה מסמל את היהדות, שני לוחות הברית עם עשרת הדיברות, או מגדל דוד? השאלה התעוררה בישיבת ממשלה מיוחדת שערפאת קיים עם השר לעניינים יהודיים שלו, הרב משה הירש. הרב אינו יכול להשתתף בישיבת הקבינט הרגילה המתקיימת בשבת, והוא נפגש עם ערפאת באמצע השבוע.

על הפרק עמד נושא הנפקת הבול הראשון של שלטונות האוטונומיה, העומד לצאת בקרוב. בדוגמא המוצעת, שהוצגה בכלי התקשורת, מופיעים ברקע הבול כנסיית הקבר ומסגד עומר. בתגובה העיר הרב הירש לערפאת, שהמדינה הפלסטינית צריכה לפתוח את אופקיה, ולהציג על הבול את סמלי שלוש הדתות.

ערפאת הציע להוסיף לבול את תמונת מגדל דוד. הרב הירש דחה את ההצעה בנימוס, בנימוק שארגונו, נטורי קרתא לא מכיר במדינה הציונית, ולפי התאולוגיה היהודית אין אתרים מקודשים יהודים בארץ הקודש בתקופת הגלות של עם ישראל. מעבר לכך פלסטין כולה, כולל מגדל דוד, נמצאת תחת הכיבוש הציוני, והישות הציונית מבוססת על לאומיות שמנצלת את השפה והארץ ככלי לשמד העם היהודי.

הירש הציע לכן את סמל שני לוחות הברית עם עשרת הדיברות, המסמל, לדבריו את היהדות האמיתית - לא יהדות של עם, שפה וארץ.

הרב הירש מסר לערפאת העתק יפה של שני לוחות הברית, וביקש ממנו שמתחת שני הלוחות יהיה כתוב "יהודי ולא ציוני" כמו שכתוב על דלת ביתו. ערפאת פקפק באפשרותה של ההצעה האחרונה לעבור את אישורן של הרשויות הישראליות, אך הוא הבטיח לרב הירש כי ימסור את הצעתו לכלול את שני לוחות הברית בבול, לשר לענייני תקשורת ברשות האוטונומיה, עבדיל חפיז עשאאבי.

הערות: במקור נכתב בטעות כי הכתבה נכתבה ע"י רוני ברזילי, אך כפי שניתן לראות נח זבולוני תיקן את שם הכותב בעותק ששמר.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1994

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: מסגד אל אקצא, ירושלים (המופתי של ירושלים) | מגדל דוד ירושלים | רחוב עין יעקב 37, ירושלים (ביתו של הרב משה הירש (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות