לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מה נשמע אצל יהודי הונגריה


מאת: ללא שם
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 11) - 03/12/1980 (יום רביעי)
הקהילה היהודית בהונגריה נהנית מחרות יחסית; חפשית לקיים פעולות דת, צדקה ותרבות; עומדת להצטרף לקונגרס היהודי העולמי

אין בנמצא נתונים מדויקים על היקף הקהילה היהודית בהונגריה. האומדנים נעים בין 80 אלף למאה אלף; וספר השנה האחרונה של הקהילה מתאר בהרחבה את חיי היהודים בין 1976 ל-1980, אבל נמנע מלנקוב במספרם. את המספר המדויק גם אי אפשר ללמוד ממניין האוכלוסין הרשמי של הונגריה, הואיל והמדינת הקומוניסטיות אינן מסווגות את אזרחיהן על פי מוצא דתי.

באוגוסט השנה חגגו יהודי הונגריה את יום השנה השלושים להסכם בין נציגיהם לשלטון המרכזי, שהגדיר לאשורן את חובותיהם וזכויותיהם של שני הצדדים. ההסכם הראשון הושג, לאמיתו של דבר, עוד בדצמבר 1948, בין נציגי האגף האורתודוקסי ונציגי האגף הליבראלי של הקהילה לבין ממשלת הרפובליקה ההונגרית. ההסכם חודש ב-1949, כאשר נחקקה חוקה חדשה.

הסעיף הראשון והעיקרי בהסכם 48' כונן ועדה משותפת לשלטונות ולקהילה, שעליה הוטל "להסדיר את מעמדה החדש של העדה הדתית בתוך הרפובליקה ההונגרית". זה היה הצעד הראשון לקראת איחוד כל חלקי הקהילה לגוף יציג אחד.

בהסכם החדש הובעה נכונות השלטונות להרשות חופש פולחן ודת; ובזכותו יכלה הקהילה לנהל תפילות בבתי כנסת ובבתים פרטיים, להעניק חינוך דתי, לערוך כינוסים ארציים,לקיים פגישות, להוציא פרסומים, להקים כיתות לתלמוד תורה, לכונן ישיבות, ולהכשיר רבנים ומורי-דת. ההסכם גם העניק לקהילה אוטונומיה במה שנוגע לנוהלי קבורה ושחיטה, והתיר לה "לטפל בצורכי הזקנים, החולים, היתומים והעניים".

עם זאת, בד בבד, הולאמו כל בתי הספר היהודיים - כמו גם כל בתי הספר הדתיים האחרים - למעט המוסדות להכשרת רבנים, כיתות תלמוד תורה וישיבות.

בשנים הבאות, בעיקר בזמן שלטונו של מתייא ראקושי, חדלו מוסדות יהודיים רבים להתקיים, חיי הדת הוגבלו מאוד, ומספר היהודים ירד - אם משום הגירה או עליה לישראל, ואם משום נישואי תערובת, מוות או התבוללות.

חיי הדת

הקהילה עשתה כמיטב יכולתה, כדי לקיים את המסגרת המאורגנת היטב, שמלפני מלחמת העולם השניה. בהונגריה יש כיום 120 בתי-כנסת - 30 מהם בבירה בודאפשט, ו-80 בערי השדה. הנוכחות בתפילות אינה קבועה, אבל יש "מניינים" בכל מקום. לא היה מנוס מלמכור כמה בתי-כנסת, בעיקר בערי השדה, שבהן חדלו להתקיים קהילות יהודיות. יש מספר גדול למדי של מתפללים בתפילות שבת וחג, בעיקר בבודאפשט, שבה מתרכזים עיקר יהודי הונגריה. רבנים אחדים מתגוררים בערי השדה, וכמה מהם נודדים בין קהילות קטנות. שאין להם רבנים-תושבים.

אפשר להשיג בשר כשר בכל מקום; היצוא המסורתי של יין קידוש ושל סליבוביץ' לפסח - נמשך. בית החרושת למצות של בודפשט, שהוקם בתחילת שנות השלושים, פועל במלוא התפקה, מספק את צורכי הקהילה, ואפילו מייצא מצות למזרח גרמניה, לצ'כוסלובקיה ולפולין. הקהילה גם מפעילה מסעדה כשרה, מאפיה ומעדניה.

נערכים טקסי-נישואים דתיים, בריתות וטקסי בר-מצווה; פועלים מקוואות טוהרה, ו "החברה קדישא" מוסיפה לספק שירותי קבורה. חלק בלתי-נפרד של חיי בית-הכנסת הם ערבי התרבות, וההרצאות על היסטוריה יהודית ועל תרבות; וכן רסיטאלים של שירה, המאורגנים בדרך-כלל על-ידי אגודת הנשים של הקהילה. אחת לשבועיים משדרת תחנת רדיו מקומית שידור דתי יהודי, הנמשך 15 דקות.

חינוך

מקור-גאווה מיוחד לקהילה הוא בית-המדרש לרבנים היחיד מסוגו במזרח אירופה. בית המדרש נוסד ב- 1877 ... ארבעה מברה"מ ואחד מצ'כוסלובאקיה. בקיצ שעבר הוסמך בבית-המדרש יהודי אחד מברה"מ, המשמש עכשיו עוזרו של הרב פישמן בבית-הכנסת של מוסקווה.

בבניין בית-המדרש שוכן גם בית-הספר התיכון ע"ש אנה פראנק, שירש את שני בתי הספר התיכוניים הנפרדים לבנים ולבנות, שהתקיימו בו עד שתי מלחמות העולם. עכשיו זהו בית-ספר מעורב, ולומדים בו פחות מ-50 בנים ובנות בני 14-18. התלמידים אינם פטורים מחובת הנוכחות בבתי-הספר הממלכתיים-חילוניים.

מוסדות סעד

לאחרונה חידשה הקהילה את קשריה עם ה "ג'וינט", והיא מקבלת ממנו תמיכה סדירה לניהול בעולם היהודי כולו. כיום אין בו אלא פרחי-רבנות בודדים, בהם מוסדות-הצדקה שלה. רק מעטים ממוסדות העבר מוסיפים להתקיים, וגם הם - בהיקף מצומצם מאוד. בתי היתומים לילדים ולילדות משוכנים עכשיו בבניין אחד; ומלינים גם ילדים יהודיים מערי השדה, הלומדים בעיר הבירה.

מארבעת בתי החולים, שתקיימו לפני המלחמה, מוסיף לפעול רק בית-חולים אחד עם 200 מיטות. הוא זוכה לסיוע כספי של משרדי הדתות והבריאות של הונגריה, שעזרו לאחרונה בשיקומו ובשיפוצו. בצד בית החולים פועלים שלושה בתי אבות (שנים בבודפשט, ואחד בסאגאד). שנים מהם נמצאים עכשיו בתהליך של הרחבה וחידוש. על שפת אגם באלאטון ניצב בית-הארחה, שהוקם עוד בתחילת שנות ה-30, כדי לשמש מרכז נופש למורים יהודים. זה בית ההארחה היחידי בהונגריה, המגיש מזון כשר, ופוקדים אותו לעתים מזומנות אורחים מן המדינה, ומחוצה לה.

פעולות התרבות

הקהילה משתבחת באחד המוזיאונים היהודיים העתיקים ביותר באירופה. האוסף רב-החן צמוד לבית-הכנסת המרכזי (באותו בניין, אגב, נולד בנימין זאב הרצל). בקרוב ייפתחו עבודות שיפוץ בבניין, בסיוע ממשלתי.

הספריה הידועה לתהילה של בית המדרש הרבנים התרחבה, לאחר שצורפה אליה הספריה היהודית, אשר עברה בשלום את תלאות מלחמת העולם השניה. "הארכיונים היהודיים הלאומיים" ממשיכים את פעולת האיסוף שלהם, ואחת ממשימותיהם העיקריות היא שימור ארכיוניהן של קהילות בערי השדה, אשר חדלו להתקיים.

מקהלת קארל גולדמארק של בית המדרש הרבני מגישה לעתים קרובות קונצרטים לפני קהל יהודי ולא-יהודי, והופיעה לא מכבר גם בווינה. מקהלת בית הכנסת של וינה גמלה על ההופעה, בקונצרט מיוחד בבודפשט. בעזרת קרן הזכרון של התרבות היהודית מוציאה הקהילה את סדרת הפרסומים "מונומנטה הונגארייאיי יודאייקה", את ספר השנה של יהודי הונגריה, חיבורים חד פעמיים על קהילות שונות, ולוח שנה עברי. העורך הראשי של הפרסומים הוא פרופ' א. שאייבר, מנהל בית המדרש הרבני. מן הדין להוסיף, שמספר ניכר של ספרים בעלי צדדים יהודיים נדפסים על ידי מוציאים לאור הונגריים, בכללם יצירות מקוריות ותרגומים.

דן-שבועון הקהילה "אוי אלאט" מופיע כסדרו, בדרך כלל בתבנית של ששה עמודים. מלבד חדשות הקהילה וידיעות מחו"ל כולל הדו-שבועון גם מאמרים בעניינים פוליטיים וספרותיים, כתבות, סיפורים קצרים ושירים. הסיפורים האישיים והמודעות הקטנות בעמודו האחורי של העתון הם עדות נאמנה לחיי הקהילה.

קשרים עם יהודי חוץ-לארץ

מייד לאחר שחרור הונגריה מעול הנאצים, ב-1945, שיגר ה "ג'וינט" משלחת להונגריה, אשר העניקה סיוע נדיב לניצולי השואה ולשיקום מוסדות הקהילה; וסייעה גם בעליית יהודים לישראל. זמן קצר פעל בבודפשט גם משרד של הקונגרס היהודי העולמי, שעסק בפעולות צדקה, וכונן בתי ילדים ברחבי הונגריה. ב-1948 השתתפה משלחת הונגרית בוועידת הקונגרס במונטרה.

כאשר עלו הקומוניסטים לשלטון הוגבלו במידה חמורה קשרי הקהילה עם יהודי חוץ לארץ, והמצב השתנה רק לאחר התקוממות 1956, ועליית יאנוש קאדאר לשלטון. אז החל תהליך של ליבראליזציה, והרסן הותר מעט-מעט.

בשנים האחרונות, בהסכמתם המלאה של השלטונות, משגרים יהודי הונגריה משקיפים לפגישות הקונגרס היהודי העולמי, ומשלחות של הקונגרס ביקרו פעמים אחדות בבודפשט. לפני שבועות אחדים פתח הוועד המרכזי של יהודי הונגריה ביזמה להצטרף כחבר מלא לקונגרס.

היהודים גם משתתפים השתתפות פעילה בחיי המדינה הקומוניסטית. הב הראשי, ד"ר סאלגו, נבחר לאחרונה לחבר בפרלמנט ההונגרי; ונשיא הקהילה, מר הבר, הוא חבר במועצת העיריה של בודפשט. לקהילה יש נציגים בכל הארגונים הארציים הגדולים, כמו למשל "מועצת השלום". כמה חברים בכירים בקהילה קיבלו עיטורי כבוד ממשלתיים.

הערות: העובדה שרנ"ז שמר כתבה זו, הנושא, הסגנון, ובפרט ההתייחסות לקונגרס היהודי העולמי מבהירים שהכתבה נכתבה על ידו.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1980

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Amerikai ut 53-55, בודפשט, הונגריה (בית החולים היהודי - Mazsihisz) | Scheiber Sandor utca 2, בודפשט, הונגריה (בית המדרש לרבנים בבודפשט) | Dohany street 2, בודפשט, הונגריה (מקום הולדתו של הרצל - כיום המוזיאון היהודי ובית הכנסת הגדול של בודפשט)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות