לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

המשטרה נערכת לקראת החמרת ההפגנות

9 שוטרים נפגעו במהלך פינוי חרדים בהתפרעות אלימה באתר הבנייה ביפו


מאת: אלי ברנר, נח זבולוני ועתי"ם
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 4) - 28/02/1995 (יום שלישי)
משטרת מרחב אילון עצרה אתמול 25 חרדים שהתפרעו באתר הבניה של חברת אילן-גת ברחוב יפת ביפו [ * ] . גם אתמול הפגינו מאות חרדים ליד האתר, ברחוב יפת 38, בדרישה להפסיק הבנייה במקום. החרדים טוענים כי במקום יש בית קברות יהודי ועבודת הבנייה מחללת כבוד המתים. הם ניסו שוב למנוע ממשאיות עמוסות עפר לצאת את האתר.

משטרת מרחב אילון הזרימה כבר בשעות הבוקר כוח משטרה גדול למקום והציבה מחסומים על שפת המדרכה.

הרב הראשי האשכנזי מאיר לאו, יזם ניסיון פשרה ופגש את היזם הבונה במקום, אודי אילן, ואת הרבנים ראשי אתרא קדישא, ביום שישי ולאחר מכן במוצאי שבת. הרבנים עמדו על דרישתם להפסיק את העבודה. היזם הסכים להפסיק הבנייה ביום ראשון בלבד בניסיון לסיים הסכסוך. משלא נמצא פתרון חודשה אתמול העבודה והחרדים התייצבו שוב במקום וניסו שוב להפריע ליציאת משאיות עמוסות עפר מהמקום.

הרב לאו ציין אתמול כי החליט להתערב לפשר בין הצדדים לאחר שקיבל פניות רבות מיהודים בחו"ל, שהביעו דאגה למראה יהודים המובלים בכוח למעצר, כפי שדווח במהדורות החדשות של הטלוויזיה בעולם. אתמול אמר הרב לאו כי גם לאחר פגישת הצדדים בביתו ביום ראשון אין הוא איש בשורה.

אתמול נשמעו גם חילופי האשמות, מהן עולה כי הגורם למאבקים ביפו הם כספים ששילמה לכאורה חברת הבנייה לרשות העתיקות, ומנגד כי אתרא קדישא משלמת לכל מפגין במקום כסף. הרב משה גפני מדגל התורה אמר, כי ההאשמה שהמפגינים מקבלים תשלום היא עלילת דם.

המשטרה ערכה אמש סיכום סופי של אירועי הפרות הסדר ביפו. התברר כי בסך הכל עצרה המשטרה 29 חרדים, ולא 35, כפי שדיווחה קודם לכן המשטרה. 24 מן העצורים שוחררו לבתיהם. במעצר נותרו חמישה, שהמשטרה החליטה להמשיך ולהחזיקם במעצר אחרי שנעצרו גם בעבר על הפרות סדר והתפרעויות ביפו.

מן המשטרה נמסר כי שבעה מהעצורים בהתפרעויות ביפו היו בני נוער חרדים.

שוטר נפגע מנשיכה

רב פקד אלחנן מאור, ראש משרד הסיור בתחנת המשטרה ביפו, נפגע אתמול אחר הצהרים בידי חרד מתפרע באתר החפירות ביפו. הקצין הבכיר, שביקש לעצור את החרד, נושך בידו, וכתוצאה מכך נפגע באורח בינוני ופונה לקבלת טיפול בבית החולים וולפסון בחולון, שם אושפז למשך שלוש שעות וקיבל גם עירוי נוזלים.

במהלך הניסיונות לבלום את התפרעות החרדים, נחבלו באורח קל עוד תשעה שוטרים, שקיבלו טיפול במקום, ולא פונו לבית חולים.

בשעות אחר הצהרים הגיעו ליפו בהסעות מיוחדות ומאורגנות קרוב ל- 2,000 חרדים מבני ברק ומירושלים.

המפגינים השליכו על השוטרים מכל הבא ליד: בקבוקים, פחיות משקה וכן כמויות גדולות של אשפה, הבעירו ערימות אשפה ופוצצו חזיזים.

סמוך לשעה 18:15 הגיעו לשטח אוטובוסים של דן. השוטרים הורו לכל המפגינים לעלות עליהם כדי לשוב לביתם. כל אחד מהחרדים שילם 3 ש"ח מכיסו לממן את נסיעתו לביתו.

למשטרה הגיעו ידיעות ממקורות שונים, לפיהן מחר צפויה הפגנה גדולה בהרבה מזו שהיתה אתמול. להפגנה הגיע ראש הבד"ץ בירושלים, הרב פריינד, בן יותר מ-90.

[ברור כי חלק זה נכתב ע"י נח זבולוני, ייתכן שהשתתף גם בחלק מהפסקאות הקודמות]
הרב אליעזר מנחם שך, מנהיג היהדות החרדית ותלמידי הישיבות, הורה לתלמידי הישיבות לא להשתתף בהפגנות הנערכות מטעם "אתרא קדישא", משום ביטול תורה.

"ועד הישיבות", ארגון הגג של כל הישיבות המטפל בדחיית שירות לתלמידי הישיבות, שבראשו עומד הרב ש"ך, פירסם את ההוראה. בחורי הישיבות המשתתפים בהפגנות צפויים לעונש מאסר ולגיוס מיידי לצה"ל. עוד נודע, כי לפניית חברי הכנסת מ "דגל התורה" בשאלה האם להגיש אי אמון לממשלה בגלל החפירות ביפו, ענה הרב שך בלאו מוחלט.

הערות:
* מדובר במתחם גבעת אנדרומדה כאשר בשנה זו נתגלו באזור הבניה עצמות אדם וקברים על ידי רשות העתיקות.


צולם במכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1995

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב החבצלת 4, ירושלים (ועד הישיבות) | רחוב רש"י 25, בני-ברק (אתרא קדישא) | רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | רחוב יפת 38, תל אביב (יפו)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות