לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

רחובות הזצ"ל


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 15/06/1995 (יום חמישי)
ועדת השמות של עיריית ירושלים חרגה מהנוהל ואישרה קריאת רחוב ע"ש האדמו"ר מלובביץ', טרם מלאות שלוש שנים לפטירתו

ההחלטה שנתקבלה ברוב גדול, היא בניגוד לתקנות העירייה שאין לקרוא רחוב על שם נפטר טרם מלאו שלוש שנים למותו, זאת כנראה בהסתמך על מקרים חריגים כגון מנחם בגין והרב שלמה זלמן אוירבך, שנקראו רחובות ושכונה על שמותיהם בטרם מלאו שלוש השנים.

בקריאת הרחוב על שם מנחם מנדל שניאורסון, היו גם כמה רגעים משעשעים. חבר הוועדה הד"ר שמעון קירשנבאום, חמד לצון והציע לקרוא את הרחוב משיח ... חברים אחרים בוועדה טענו, כי היות ויש חלק ניכר בחסידות חב"ד הנקראים "משיחיסטים" וסבורים שרבם לא מת אלא "חי וקיים לעולם ועד", ולכן יוצא לדבריהם שנותנים שם רחוב על אישיות חיה, וזה בוודאי בניגוד לתקנון העירייה.

לכן הציעו כי במקרה דנן יוסיפו לשמו של האדמו"ר מלובביץ', מנחם מנדל שניאורסון, את המילה זצ"ל (זכר צדיק לברכה), דבר שלא היה קיים במשך תולדות קריאת שמות רחוב בעיר וזאת כדי להוציא מליבם של אלה שאילצו לקרוא שם רחוב על אנשים חיים. גם הצעה זו נתקבלה.

הרב ישראל גליס [ * ] , נציג "דגל התורה", המפלגה שבראשה עומד הרב שך, ביקש שמיקומו של רחוב על שם האדמור מלובביץ' לא יהיה בתוך השיכונים החדשים של ירושלים, בהם גרים ליטאים שיראו בקריאת רחוב על שם האדמו"ר מלובביץ' התגרות בהם. ידוע, שהיחסים בין הליטאים החרדים לבין חסידי חב"ד הם מעורערים, בלשון המעטה.

דפים בנושא:


הערות: * סגירת מעגל - ישראל גליס ראיין אותי בתוכניתו "גליס מירושלים" על נח זבולוני ועל פועלו. 17 שנה אחרי פרסום כתבה זו: "גליס מירושלים" (רדיו קול-חי) שיחה על נח זבולוני (2012).


מקור הכתבה

[המקור כפי שנשלח ע"י נח זבולוני]

ועדת השמות של עירית ירושלים אישרה קריאת רחוב על שמו של האדמו"ר מליובאוויץ, הרב מנחם מנדיל שניאורסון, למרות שטרם מלאה שנה לפטירתו.

ההחלטה שנתקבלה ברוב גדול, חרף שהיא בניגוד לתקנות העירייה שלפיהן אין לקרוא רחוב על שם נפטר טרם מלאו שלוש שנים למותו, וכזכור טרם מלאה שנה לפטירתו של הרבי החב"די, וזאת כנראה בהסתמך על מקרים חריגים כגון קריאת רחוב על שמו של מנחם בגין והרב שלמה זלמן אויערבאך שנפטר לפני מספר חודשים.

בויכוח על קריאת השם מנחם מנדיל שניאורסון, היו גם כמה רגעים משעשעים. חבר הוועדה הד"ר שמעון קירשנבאום חמד לצון או היתה זאת בדיחה מושחזת והוא הציע לקרוא את הרחוב משיח. חברים אחרים בוועדה טענו, כי היות ויש חלק ניכר בתוך חסידות חב"ד הסבורים שרבם לא מת אלא "חי וקיים לעולם ועד" והם נקראים ה "משיחיסטים" , ולכן יוצא לדבריהם שקוראים שם רחוב על בן אדם חי וזה בוודאי נוגד את התקנות, לכן הם הציעו להוסיף לשם מנחם מנדיל שנאורסון את המלה: זצ"ל (זכר צדיק לברכה), דבר שלא היה קיים מאז קריאת שמות בירושלים על שמות נפטרים. וזאת כדי להוציא מליבם של שירצו לקרוא שם רחוב על אנשים שחיים וקיימים ... גם הצעה זו נתקבלה.

יצויין כי הרב ישראל גליס נציג "דגל התורה" המפלגה שבראשה עומד הרב אליעזר מנחם שך דרש שמקומו של הרחוב שיקרא על שם האדמו"ר מליובאוויץ, לא יהיה בשכונות החדשות של ירושלים בהן מתגוררים הליטאים החרדים שיראו בקריאת רחוב על שם הרבי החב"די מעין התגרות בהם. כידוע שהיחסים בין הליטאים החרדים ולבין חסידות חב"ד הם מעורערים, בלשון מעטה ....


הערות על גירסת המקור:
כפי שניתן לראות נח זבולוני ייעד כתבה זו למדור "מה בירושלים" יחד עם כתבה נוספת. הכתבה הנוספת (שרק חלקה מובא כאן), לא פורסמה. היא מופיעה בנפרד במדור "לא פורסמו" העדה החרדית נגד "מקדונלד".
- אלי זבולוני




© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1995
לחצו לפתיחת המסמך
מקור הידיעה מודפס במכונת כתיבה ע"י נח זבולוני.

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: כיכר ספרא 1, ירושלים (עיריית ירושלים (משנת 1993)) | רחוב האדמו"ר מליובאוויטש, ירושלים (שכונת רמת שלמה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות