לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

פרופ' ב. מארק על חלקו של הארגון הצבאי היהודי בגיטו ורשה


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 3) - 23/04/1963 (יום שלישי)
היה מו"מ בין הארגון הצבאי היהודי לבין הארגון היהודי הלוחם בגיטו וורשה, על מיזוגם לארגון לוחם אחד או לכל הפחות על תיאום ושיתוף בפעולות המלחמה באויב הגרמני ובימים האחרונים לפני המרד הוקם התיאום בין שני הארגונים - קובע הפרופ'. ב. מארק, מנהל המכון ההיסטורי היהודי בוורשה, בספרו "המרד בגטו ורשה", שהופיע באחרונה בפולין בשתי שפות: באידיש ובפולנית, לזכר יום השנה ה-20 למרד גיטו וורשה.

הפרופ' ב. מארק מרחיב בספר זה שלא כמו בספריו הקודמים על המרד בגטו ורשה, דיבורו על חלקו של הארגון הצבאי היהודי במרד הגיטו, ועל סמך עדויות ומסמכים שאסף מר מארק בשנים האחרונות מנסה הוא בצורה אובייקטיבית למסור בספרו האחרון על כל הכוחות שלחמו בנשק ביד נגד אוכלי האדם הקניבלים הגרמניים. מארק, מקדיש הרבה מ-388 עמודי ספר זה לארגון הצבאי היהודי, שקם בגטו ורשה מתוך שורות הצה"ר ובית"ר ובלתי מפלגתיים, שלפי דברי הפרופ' מארק היה הארגון המזויין היטב ושהפיל הרבה חללים גרמניים.

כן מדגיש הפרופ' מארק את המו"מ שהתנהל בין שני הארגונים על מיזוג או על קואורדינציה מסויימת בפעולות הקרביות של הארגונים המזויינים ולפי המסמכים שבידו, בימים האחרונים שלפני המרד קם התיאום בין שני הארגונים. ומתוך מסמך של ועדת התיאום של הארגון היהודי הלוחם הנושא את התאריך 2 בדצמבר 1942, נודע כי בתוך ועדת התיאום העליונה של הארגון היהודי הלוחם השתתף גם ב"כ המפלגה הרביזיוניסטית יחד עם כל כל הארגונים הציוניים וה "בונד". ושהיה מוכר ע"י המחתרת הפולנית.

הפרופ' ב. מארק מזים את ההודעות של הגנרל הגרמני הנאצי יורגן סטרוף המנצח של גטו ורשה, כי ב-16 במאי 1943 חוסל המרד בגיטו. לפי העדויות והמסמכים המובאים בספרו של מארק נמשך המרד עוד כחודשיים ורק בחודש יולי 1943 לא חוסל ע"י כניעה או כשלון קרבי, אלא הוא חוסל לאט לאט ע"י קרבות בין שני כוחות בלתי שווים.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1963

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: mila 18, ורשה, פולין (גטו ורשה) | ul. Tlomackie 3/5, ורשה, פולין (המכון היהודי ההיסטורי)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות