לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מצילי יהודים מפולין נטעו 2 שתילים בשדרת חסידי-העולם על הר הזכרון


מאת: ללא שם
פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 10) - 06/03/1964 (יום ששי)
שני שתילים נתווספו לשדרת חסידי אומות העולם שעל הר הזכרון ב "יד ושם" בירושלים, כאשר הם נשתלו בידי מצילי יהודים בימי השואה, מרת קליאופטרה פבלובסקה, ומר מיציסלאב גוסק, שניהם מפולין, המבקרים בארץ כאורחים אלה שניצלו על ידם.

האורחים השתתפו בטכס אזכרה לקרבנות הנאצים חללי השואה, שנערך באהל "יזכור" ב "יד ושם", ונתקבלו בברכה על ידי סגן אלוף ד"ר דוד כהנא הרב הראשי של חיל האוויר הישראלי וחבר מועצת "יד ושם", שהוא עצמו מניצולי השואה "עם ישראל אינו שוכח את המיטיבים עם בניו ואת אלה שהצילו יהודים מן המוות בידי הנאצים, והוא חולק להם כבוד ורוחש להם תודה", אמר הרב בברכו את שני חסידי אומות העולם.

נשיא במחתרת

מרת פבלובסקה השיבה בדברים נרגשים ואמרה כי היו רבים שעסקו בהצלת קרבנות הנאצים, אך הם נשארו אלמונים. היא ביקשה שלא להכתים את אומתה הפולנית כולה בעוון של הרוצחים, כיוון שלא כל בני העם הפולני עסקו ברצח, ורבים עזרו בהצלה מתוך דחיפה מוסרית פנימית.

מרת פבלובסקה שהיתה אחות רחמניה וחברת המחתרת הפולנית, התגנבה לעתים קרובות לגיטו היהודי והגיש לדייריו החולים עזרה רפואית, תוך סיכון עצמה. היא גם הסתירה בדירתה יהודים נרדפים, ו-13 מהם חיים כיום בישראל. בדירה זו קיימה המחתרת את פגישותיה, שבין חבריה היו אישי האומה הפולנית ובראשם מר בירוט, שהיה לאחר המלחמה נשיא פולין.

מר מ. גוסק, בן למשפחת איכרים, הסתיר בבונקר שחפר מתחת לרפת באחוזתו יהודים רבים, ויחד עם בני משפחתו, שאבדו, דאגו לכל מחסורם במשך שנה תמימה, בהביאם להם בגדים מזון ומים פעמיים בשבוע בשעה 2 אחר חצות הלילה, לאחר הליכה של שמונה קילומטרים. בין הניצולים שהוחבאו על ידי גוסק היו גם ילדה בת 9, ונער בן 12, וכן סבא ישיש.

דפים בנושא:


הערות: יום קודם פרסום כתבה זו, פירסם נח זבולוני כתבה (ראו דפים בנושא - היום ייערך טקס נטיעת עצים לכבוד חסידי אומות העולם) המבשרת על הטקס העומד להתקיים, בנוסף הסגנון ופירוט מעשי חסידי אומות העולם החוזר בכתבותיו, כל אלה מובילים למסקנה שגם כתבה זו נכתבה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד אחורי 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הר הזכרון, ירושלים (יד ושם)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות