לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בכנס חרום של רבני ישראל

הרב הראשי אונטרמן: ביטול ההנחיות - יבטל גם הפסק הרואה "בני ישראל" יהודים לכל דבר


מאת: סופר "חרות" בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד ראשון (עמוד 1) - 17/08/1964 (יום שני)
מיון מהיר:
1964
"אם תאלץ הרבנות הראשית לבטל את ההנחיות שהוצאו לגבי "בני ישראל", יבוטל פסה"ד העקרוני, שהוצא ע"י הרבנות הרואה ב "בני ישראל" יהודים לכל דבר" - באזהרה זו יצא אתמול הרב הראשי לישראל, הרב א. י. אונטרמן, בכנס המחאה של רבני ישראל שארגנה הרבנות הראשית.

הרב אונטרמן, שפתח ונעל את הכנס, אמר כי הכנס הוא כנס חרום, שהתאסף מתוך הרגשה עמוקה כי יש צורך דחוף בהבעת דעתם של כל רבני הארץ לגבי המתרחש בזמן האחרון. הרב הראשי מנה שלוש נקודות, בהן תדון האסיפה:

- חילול כבוד הרבנות הראשית בהפגנת "בני-ישראל".
- מחאה על ההשמצה הבלתי מרוסנת המופנית כלפי הרבנות.
- הבעות אמון גמור בעמדת הרבנות בבעיות הזמן.

הרב הראשי חזר והדגיש כי עמדת הרבנות מבוססת על אדני ההלכה ושום גורם לא יזיז אותה מעמדתה. הוא רמז כי בקרוב תכונס עצרת של כלל רבני הארץ, שתדון בבעיות העומדות על הפרק, הכנס מאתמול נקרא רק להבעת תמיכה ומחאה.

"הבעיה תיעלם בעתיד"

בהתייחסו לבעיית "בני ישראל" הזכיר הרב אונטרמן כי הבעייה תלך ותעלם במשך הזמן, שכן - חקירה הנעשית לגבי זוג מ "בני ישראל", פותרת עריכת בדיקות נוספות לגבי מי מבני המשפחה האחרים שירצו להינשא.

הוא ציין כי יש מקום לדון בריכוך נוסח ההנחיות - בתנאי שלא יפגע תכנן - אולם על כך יחליט גוף אחד בלבד: מועצת הרבנות הראשית.

לגבי פרשת "מרבק" אמר הרב הראשי לרבנים כי מועצת הרבנות - בתיאום עם מומחים - היא שתחליט לגבי הופעה בבג"צ ובאיזו דרך, אולם העקרון החשוב הוא שענייני הכשרות נובעים מכח ההלכה והתורה. לא יתכן שמישהו אחר יפסוק לגבי כשרות - אמר הרב הראשי - זו אינה תעודה ככל תעודה. המתחייב לתת הכשר נושא באחריות - ואחריות זו תמומש אם תהיה לו אפשרות פיקוח נאותה.

בכנס דיברו גם חברי מועצת הרבנות הראשית הרב ש. י. זוין והרב ח. צ. הלוי, הרב זוין הביע את הזדעזעות הרבנים מהבזיון וההשמצה שליוו את הרבנות בשבועות האחרונים. הוא תקף את המשטרה על שאפשרה את נשיאת ושריפת הבובה, בדמות הרב נסים, בהפגנת "בני ישראל". הרב זוין אמר כי גילויים אלה הם פועל יוצא מכל מערכת השיסוי נגד הרבנות, בה נוטלת העיתונות חלק בלתי מבוטל. הרב זוין ציין כי "אין לנו מולדת שניה. זו מולדתנו וכל אדם מישראל יקר לנו ולכן - מה כואב הלב כשנוכחים בשנאת ישראל ובליבוייה".

תינתן חסינות לרבנים

הרב ח. צ. הלוי אמר דברים ברוח דומה. הוא דרש לחוקק חוק המחסן את הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות הראשית ושאר רבני הארץ מפני כל פגיעה אפשרית בכבודם.

הרב צבי יהודה קוק, שהובא לכנס, אמר דברים נרגשים. מלווים בהתיפחויות. הוא קבע כי הבזיון שניסו לגרום לרב הראשי הגביר את בזיונם של המבזים והעלה את כבודו של הרב נסים. הרב קוק יצא במחאה כואבת נגד הבלבול והטמטום שפקד את החוקים החילוניים.

הרב קוק סיים דבריו בקראו לרבנים - חרף הבזיון והבושה הנגרמים להם להתעלות ולגלות מידה אינסופית של הבנה ואהבה ורחמים כלפי המנסים לחלל כבוד הרבנות.

לפעול נגד ליבוי השנאה

הכנס ננעל בהקראת הכרזה מפי רבה של טבריה הרב רפאל קוק. ההכרזה חוזרת על המחאה נגד ביזוי כבוד הרבנות, על הזדהות הרבנים עם עמדת הרבנות הראשית ועל הקביעה כי רבני ישראל, בשבתם לדין, נקיים מכל שיקול שאינו לגוף ההלכה. הכינוס קרא לממשלה להפעיל כוחה נגד מעשים שיש בהם ליבוי שנאה.

באופן מפתיע הגיע לכנס, שהכיל למעלה מ-600 רבנים, הרב סרנא, חבר מועצת התורה של "אגודת ישראל". הרב סרנא עלה אף הוא לבמה והשמיע דברים ברוח מה שנאמר קודם לכן.

הנאומים שנאמרו בנימה של מרי ועלבון, הופסקו מפעם לפעם במחיאות כפיים שהביעו הזדהות עם הדברים הנאמרים.

הכנס נפתח בפרקי תהילים מפי הרב כ. פ. טכורש. קדמה לאמירת תהילים - תפילת מנחה, כשלפני התיבה עובר ר' אריה לוין, רבם של האסירים.

דפים בנושא:


הערות: נח זבולוני הירבה לכתוב על בעיית עדת "בני ישראל" כפי שמופיע בריכוז של כל המאמרים בנושא: עדת "בני ישראל". קשריו בנושא הן מצד העדה והן מצד הרבנות הראשית ובפרט העובדה שכבר כתב על ההפגנות ושביתות הרעב של עדת "בני ישראל" כל אלה מביאים למסקנה שכתבה זו נכתבה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד ראשון 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Alibag, הודו (כפר בו היו מרוכזים רבים מקהילת "בני ישראל") | רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (הרבנות הראשית (בשנים 1959-1992) - היכל שלמה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות