לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"אינם אחראים" לכשרות היין, אבל -

2 מחברי מועצת הרבנות הראשית: יינות "כרמל מזרחי" כשרים למהדרין


מאת: סופר "מעריב"
פורסם: מעריב | מעריב - עמוד פנימי (עמוד 4) - 23/02/1975 (יום ראשון)
מערכה נוספת בפרשת הכשרתם ו "פסילתם" של יינות היקבים הגדולים, ובראשם "כרמל מזרחי", לפסח, נסתיימה בסוף השבוע שעבר, כאשר התברר, כי אחדים מחברי מועצת הרבנות הראשית, שהודיעו לפני כ-10 ימים כי "אינם אחראים לכשרותו של היין", סבורים, כי היינות הללו כשרים למהדרין ואף הודיעו דעתם זו ברבים.

הספק לגבי כשרות היינות לפסח התעורר, לאחר שבתי-חרושת לייצור כוהל, ברמת גן ובבת ים, ייצרו כוהל מעמילן דגנים, שהוא חמץ בפסח. היקבים הגדולים ("כרמל מזרחי", "סטוק", "אליעז" וכו') פנו אל הרב הראשי, הראשל"צ, הרב עובדיה יוסף, והוא קבע, לאחר בדיקת הנתונים ובהתייעצות עם גדולי הפוסקים בירושלים, כי היינות והברנדי של היקבים כשרים לפסח, ואילו לגבי וודקה, עראק וליקרים "יש להחמיר" ולא לשתותם בפסח, אם כי אין להם דין של חמץ גמור.

פירסום הכשרו של הראשל"צ עורר את רוגזם של כמה מחברי מועצת הרבנות הראשית, ש "נפגעו" על כי היקבים לא פנו אליהם. הם התכנסו בתל-אביב, ב-13 בח.ז. בלי שאחד משני הרבנים הראשיים יישב בראשם - דבר שהפך את הישיבה לבלתי-חוקית - והודיעו, כי "אין הם אחראים לכשרות היינות של כרמל מזרחי". פירסום החלטה זו, אם כי לא היה בה כדי "להחמיץ" את היינות לפסח, עלול היה לגרום בעיות חמורות ביצוא ושיווק היינות בחו"ל.

למרבה האירוניה התברר, כי אחד מחברי מועצת הרבנות הראשית, ש "אינו אחראי", הוא רב ברמת-גן שבהשגחתו נמצא בית-החרושת שייצר את כוהל החמץ ומשם התפתח כל המחדל, שגרם לספק לגבי כשרות היין ...

בתגובה על התכנסותם ה "פרטיזנית" של חלק מחברי מועצת הרבנות הראשית, הודיע הרב הראשי, הראשל"צ, כי ההכשר שלו שריר וקיים וכי הוא תמה, מה ראו חברי המועצה להודיע על "אי-אחריותם", בו בזמן שהם מעולם לא נדרשו להיות אחראים על כשרות היין, או מיצרך אחר כלשהו.

תוך כך נודע, כי חבר מועצת הרבנות הראשית ומנהל מחלקת הכשרות ברבנות תל-אביב, הרב כ. פ. טכורש, הודיע בתשובה לשאלות שהופנה אליו, כי יינות "כרמל מזרחי" כשרים למהדרין וכי "אפשר וטוב" להשתמש ביינות הנ"ל (ראה צילום מכתב). תשובות ברוח זו נתן בכתב הרב זבולון שדמי, הממונה על בתי-המלון והאולמות ברבנות תל-אביב, לכל שואל בשם הרב טכורש, ארבעה ימים אחרי ישיבת מועצת הרבנות, שבה הוחלט על "חוסר האחריות".

גם הרב הראשי לבאר-שבע, הרב אליהו כץ - אף הוא מחברי מועצת הרבנות שחתמו על "אי-האחריות", - הודיע לבתי-מלון בעירו, כי יינות "כרמל מזרחי" כשרים למהדרין לפסח.

בסוף השבוע שעבר פירסם ראש לשכתו של הרב הראשי, שלמה גורן, הודיעה, בה נאמר, כי הרב גורן לא התערב בפרשה ולא הביע שום דעה בה וכי מועצת הרבנות הראשית "לא פסלה את כשרותם של היינות, אלא הודיעה כי אינה אחראית לכשרותם".

מחוגי בתי-המלון הגדולים בתל-אביב נודע, כי בעקבות פירסום "חוסר האחריות", הופיעו בת"א נציגי היקבים הירושלמיים הקטנים העומדים תחת השגחת בית הדין של "נטורי קרתא", והציעו את תוצרתם במחירים מופקעים בטענה, כי "כרמל מזרחי" נפסל על-ידי הרבנות הראשית.

דפים בנושא:


הערות: נח זבולוני כתב על הויכוח בין הרבנים הראשיים בנוגע לכשרות היין לפסח, כפי שניתן לראות בכתבות המופיעות ב "דפים בנושא", ובפרט הכתבה מועצת הרבנות הראשית אינה אחראית לכשרות היינות שכותרת המשנה מהווה המשך ישיר שלה. קיימת סבירות גבוהה מאוד שגם כתבה זו נכתבה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב מעריב - עמוד פנימי 1975

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הכרמל 25, ראשון לציון (יקבי כרמל מזרחי) | רחוב לסר אורי 1, תל אביב (הרבנות הראשית - המועצה הדתית) | רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (הרבנות הראשית (בשנים 1959-1992) - היכל שלמה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות