לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

שמירת שבת - בחלל


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | שיחות (עמוד 10) - 31/12/1968 (יום שלישי)
הצלחתה המסחררת של "אפולו 8" עתידה לעורר, מן הסתם, בעיות הלכתיות בעניין שמירת השבת בעידן החלל.

לא ירחק היום - כך מקווים כולנו - ולווינים ישראליים ינועו בין גרמי השמים, ואין זה כלל מן הנמנע, שבין האסטרונאוטים שלנו יהיו גם אברכים טובים ושומרי מצוות. ובכן, כיצד יידע איש-חלל יהודי אימתי לקדש את השבת ומועדי ישראל ?

הרב דוד שלוש, רבה של העדה הספרדית בנתניה, חובב חכמת התכונה מטבע ברייתו, והאוהב לחקור בבעיות הלכתיות "לא קונבנציונאליות", ראה כבר לפני שנים מעטות אתגר רציני בסוגיה, כיצד ינהג איש החלל בשמירת שבת וימים טובים, ואף גמר אומר להתמודד עם הנושא. סוף-סוף - כך אמר - זוהי מסוג הבעיות שלא חזו אותן לא משה רבנו ולא הרמב"ם. הרב שלוש כבר העלה את עיקרי רעיונותיו בכנס רבנים שהתקיים לפני שלוש שנים בירושלים. אך הוא מוסיף ומעמיק במחקרו, מוסיף וצולל אל רזי התכונה ומגייס לעזרתו חכמים ופרשני-תורה.

כתב הרב שלוש בפתח מחקרו: "אמרתי בלבי לחקור אודות הלווינים הסובבים את כדור ארצנו כמה פעמים ביום. איך ינהג האסטרונאוט בשמירת השבת, יום הכיפורים, וכו', כיוון שהשמש זורחת ושוקעת אצלו כמה פעמים ביממה, וצידי הספק הם, אם האסטרונאוט ימנה שש שקיעות וזריחות של השמש, ובשקיעה השביעית ישבות מערב עד ערב, או יספור שש פעמים 24 שעות, וישבות בכ"ד השעות השביעית" ... טוען הרב, שאם יקבע איש-החלל את מועד תחולת השבת לפי זריחות ושקיעות, שהן קצרות אצל איש הנע בחלל, הרי שיצטרך לשבות בכל יומיים או שלושה.

ולא זו בלבד, אלא שהרב שלוש מעורר במחקרו את עצם הבעייה, אם איש-הלוויין חייב בכלל בשמירת השבת, שהרי הוא מנותק מכדור הארץ, ויתכן - הוא אומר - כי התורה לא ניתנה אלא ליושבים על חוג הארץ, ולא בשמים היא. אולם בעניין זה פוסק הרב-החוקר, כי איש-החלל חייב בשמירת השבת, שכן נושם הוא את אוויר הארץ וניזון במזונות ארציים. הוא מביא כקל וחומר את משה רבנו, שהיה מנותק על הר סיני מכל פעולה גשמית, "לחם לא אכל, מים לא שתה, וגם את אוויר הארץ לא נשם, וחי באורח פלאי, לפי האגדה, ואף על פי כן שמר את השבת" ...

הפלפול בסוגיה זו משתרע על עמודים רבים. כאשר שאלנו בשעתו את הרב, יליד ירושלים, אם מצא רמזים בדברי קדמונים על עידן החלל, התחייך והשיב: "מצאתי רמזים רבים" ...

דפים בנושא:


הערות: בעיתון "חרות" שלוש שנים לפני פרסום כתבה זו, הופיעה הכתבה: בעיות דת במרומי החלל - בכינוס התורה שבעל-פה אותה ייחסנו לנח זבולוני. הכתבה הנ"ל מוזכרת בכתבה זו, עובדה זו, איזכור היותו של הרב שלוש יליד ירושלים שבהיותו בירושלים נשאל שאלות על ידי כותב הכתבה, והעובדה שמדובר בכתבות דומות המופיעות בשני עיתונים שבהם נהג לכתוב מחזקות את ההשערה ששתי הכתבות כנראה נכתבו על ידי נח זבולוני.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב שיחות 1968

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב אלון צבי 15, נתניה (בית הכנסת זכור לדוד - בית מדרשו של הרב דוד שלוש)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות