לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ניחום אבלים דוחה איסור ביקור בשטחים


מאת: ללא שם
פורסם: מעריב | שיחות (עמוד 10) - 03/08/1970 (יום שני)
מיון מהיר:
שיחות
1970
מצוות ניחום אבלים ב "שורה", דוחה את "האיסור" שהטיל האדמו"ר מסטמאר על המבקרים בשטחים שנכבשו על-ידי ה "ציונים" במלחמת ששת הימים. הלכה זו אשר תהיה לה השלכה מיידית, נקבעה בבית המדרש של "נטורי קרתא" בירושלים.

הפלג הקיצוני של "נטורי קרתא", שבראשו עומדים הרב עמרם בלוי והרב אהרן קצנלבויגן, אינם מבקרים בשטחים ובכך הם מזדהים עם האדמו"ר מסטמאר, ר' יואליש טייטלבוים שאסר על כך. מסיבה זו עדיין לא השתטח ר' אהרן קצנלבויגן על קבר אביו אשר בהר הזיתים וכן לא השתתף בהעברת עצמות אמו הרבנית רבקה שהועברו לפני כשנה מבית העלמין הארעי אשר בחצר בית החולים "שערי צדק", שם נקברה על-תנאי במלחמת השחרור, להר הזיתים, למרות שנתן הסכמתו להעברה זו.

לפני זמן מה חל מיפנה ור' אהרן (שהוא מס' 2 אצל "הנטורים") עלה להר הזיתים. המיפנה חל בשם מות אחיו ר' יעקב ירוחם, שהיה גדול בתורה ויראה, אבל לא היה נמנה עם כת ה "נטורים" והמשפחה החליטה להטמינו בהר הזיתים בחלקה המשפחתית. החלטה זו עוררה חשש שמא גם הפעם ר' אהרן לא יעלה להר הזיתים ללוות את אחיו מפני האיסור של האדמו"ר. כדי למנוע אי נעימויות משפחתיות הוחלט על התייעצות משפחתית מאולתרת, שנערכה ליד "שערי צדק", משם יצאה ההלוויה. בהזדמנות זו העיר הרב יעקב הלוי קצנלבויגן, ממלא מקום ראש המועצה הדתית בירושלים ובן אחיו של ר' אהרן, כי הפעם עליו לעלות להר הזיתים וזאת בשל מצוות ניחום אבלים ב "שורה" שחלה מיד עם סתימת הגולל. דהיינו: המנחמים מסתדרים בשורה והאבלים עוברים ומקבלים את התנחומים (סנהדרין דף י"ט, כתובות דף ח' ע"ב, והרמב"ם הלכות אבל פרק י"ב וי"ג).

הערת הרב יעקב קצנלנבויגן הכריעה ור' אהרן הקנאי, ניאות זו הפעם הראשונה לאחר עשרות בשנים לעלות להר הזיתים למרות האיסור של האדמו"ר, וכמו שנאמר כיוון שהותרה ... הותרה ... גם השתטח ר' אהרן על קברי הוריו אשר בהר הזיתים ...

דפים בנושא:


הערות: נח זבולוני בהיותו מקורב לחוגי נטורי קרתא, הירבה לצטט אותם ואת פעילותם נגד השלטון הציוני. עובדה זו, קרבתו לאנשים המוזכרים בכתבה (בפרט ליעקב קצנלבוגן מ"מ יו"ר המועצה הדתית בירושלים איתו שוחח כמעט מדי יום ביומו, גם לאחר הפסקת עבודתו ב "מועצה"), והעובדה שרבות מכתבותיו באותה תקופה עסקו באיסור הביקור במקומות הקדושים מעבר לקו הירוק שהטיל הרב יואליש טייטלבוים (כפי שניתן לראות ב "דפים בנושא") התוכן, ציטוט מקורות חז"ל והסגנון מביאים למסקנה שכתבה זו נכתבה כנראה על ידו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


מעריב שיחות 1970

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הר הזיתים, ירושלים (בית הקברות הר הזיתים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות