לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

לוח-כיס ליהודי ברה"מ


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 12) - 22/09/1981 (יום שלישי)
מיון מהיר:
מאמר
1981
בירושלים נתקבלו בימים אלה האישורים מברית-המועצות על קבלת המשלוחים של לוח-כיס לשנת תשמ"ב בתרגום לרוסית, ושל תשמישי קדושה שנשלחו אל היהודים המתגוררים ברוסיה לקראת השנה החדשה והימים הנוראים הבאים.

חברת "גאולים" בירושלים – הוועד הציבורי לקליטה חברתית ורוחנית לעולים מברית-המועצות – שבראשה עומד הרב אברהם שר, מראשי ועד הישיבות בישראל, מוציאה זו השנה השמינית לוח-כיס עברי בתרגום רוסי המיועד במיוחד ליהודים המתגוררים בברית-המועצות. כלולים בו לא רק תאריכים ומועדים, כמקובל, אלא הוא משמש מעין אנתולוגיה-זוטא לכל הכרוך והקשור בתאריכים ובמועדים אלה, מבחינת ההיסטוריה, המסורת וההלכה.

הלוח לשנת תשמ"ב (1981-1982) בן 76 עמודים, כבר הופיע ונשלח לתעודתו וכאמור נתקבלו האישורים בדבר קבלתו. הלוח מכיל חומר יהודי עשיר על היהדות, הכשרות, אישים בהיסטוריה היהודית ועוד. הוא נפתח בלוח שנתי בעברית ולצידו תרגום רוסי, החל בראש השנה ועד סופה של השנה. יש בו הסברה וביאורים על דינים ומנהגי ישראל של כל ימות השנה, המשתרעים על 47 עמודים וכן על פרשיות השבוע, זמן הדלקת נרות בערב שבת ויום טוב, מועד כניסת השבת וצאתה בשמונה הערים הגדולות שברחבי רוסיה, ליטא ואוזבקיסטן: לנינגראד, מוסקווה, קיוב, מינסק, וילניוס (וילנה), סמרקנד, טשקנט וקוטאיסי.

כן מכיל הלוח מצוות השבת ומועדים, משמעות החדשים העבריים, המולד, לימוד השפה העברית, מבוא, האלף-בית העברי במבטאו ובהיגויו הרוסי, תאריכים היסטוריים בתולדות העם העברי החל באברהם אבינו ועד חתימת התלמוד, תולדות אישים גדולים ומרכזים יהודיים מסעדיה גאון ועד הגר"א (הגאון מווילנא), כמה מצוות מעשיות ושכרן בצדן, כגון צדקה, שמירת שבת, כשרות, תפילות, וברכות: ברכת המזון, קריאת שמע, הנחת תפילין, הזכרת נשמות, הדלקת נרות ואמירת קדיש וגומר בתפילת הדרך.
בלוח-הכיס של השנה כלול גם קטע מאד אקטואלי מן התורה בפרשת מסעי, שבבמדבר ל"ד: "ישראל ואמרת אליהם כי אתם באים אל הארץ כנען, זאת הארץ אשר תפול לכם בנחלת ארץ כנען לגבולותיה" וכו' ; וכן דף גמרא ממסכת בבא מציעא, פרק המפקיד, עם פירוש רש"י ותוספות, לדור החדש שלא ידע את לימוד התורה והגמרא.

לוח דומה פורסם מטעם "גאולים" ליהודי ברית-המועצות הגרים בארצות-הברית, קנדה, אוסטרליה ואירופה. צויינו בו זמני כניסת השבת ויציאתה ב- 15 ערים: ניו-יורק, שיקאגו, לוס-אנג'לס, בוסטון, מונטריאול, טורונטו, מלבורן, לונדון, פאריז, רומא, אמשטרדם, וינה, ברלין, פראנקפורט ומינכן.
השוני בין שני הלוחות הוא בזה, שבלוח המיועד ליהודים היושבים באירופה ובארה"ב, צויינו, נוסף על יום השואה, המופיע גם בלוח ליהודי ברה"מ, תאריכים ואירועים לאומיים אחרים: יום הזכרון, יום העצמאות, שחרור ירושלים. בלוח המיועד ליהודי ברה"מ הושמטו תאריכים היסטוריים אלה מסיבות מובנות.
חברת "גאולים" העושה את עבודתה בצינעה וללא פרסום קולני, מוציאה גם לוח-כיס עברי בתרגום רוסי ליהודי ברית-המועצות החיים בישראל. היא כבר הוציאה בתרגום רוסי חלק מהתנ"ך (יהושע, שופטים, שמואל א' ו- ב' וספר תהילים) וכן סידור מחזור לראש השנה ויום הכיפורים בתרגום רוסי. עוד תירגמה החברה לרוסית את הספרים הבאים: ספר השבת של ד"ר גרינפלד, "כשרות" מאת הנשאל, "יהדות" מאת זלר, "הנסיך מקוצי" מאת ד"ר להמן, אוסף דינים ומנהגים לחג הפסח ועוד.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הנביאים 23, ירושלים ("גאולים" ועד ציבורי לקליטה חברתית ורוחנית לעולים מברית המועצות) | Russia (USSR)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות