לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הספרות האידית באה"ב במצב של גסיסה


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 4) - 03/03/1964 (יום שלישי)
מיון מהיר:
יידיש
מאמר
1964
ידועה הבדיחה שיש בה הרבה מן האמת על העתונים האידיים המופיעים בארצות הברית. רגילים לומר שעם מותו של יהודי זקן פוחת מינוי של אחד העתונים האידיים המופיעים בניו-יורק.

אותו מצב שורר גם לגבי הספרות האידית הנמצאת במצב מדאיג בארצות הברית, למרות 5 מיליון היהודים החיים בה - כשבניו-יורק לבדה מתגוררים קרוב לשלושה וחצי מיליון מאחינו בני ישראל ...

בטאונה של מפא"י בארצות הברית השבועון "אידישער קעמפער" יודע לספר לקוראיו שבתוככי ניו-יורק היהודית הועלו על המוקד ... מאות ואלפי ספרים באידיש. הדבר נעשה לא ע"י אנשי רוקוול הנאציים או אנטישמיים אחרים, כי אם דווקא ע"י המו"לים הסופרים, או "מוכרי" אותם הספרים ...

בניו-יורק היהודית פועלים מאות מוסדות יהודיים וציוניים, מפלגות שונות, חדרים, ישיבות, איגודים מקצועיים, פארבאנדים ועוד. למרות זה אין יהדות זו יכולה ומסוגלת לשאת בעול ולהרים מאשפתות את הספרות האידית.

עומס של ... ספרים

וזה מה שמספר מר מ. קלישטיין סופר ה"אידישער קעמפאר", מה-17 בינואר האחרון:
לפני זמן מה טיילתי באחד מרחובותיה הסואנים של ניו-יורק, לפתע אני פוגש אחד מידידי הטובים ביותר בעל בית מסחר לספרים המושך בעצמו בעט, כשהוא עמוס לעייפה בחבילות של ספרים, מן הנימוס הוא, לא להעמיד אדם הכורע תחת משאו לשם שיחה. אולם דווקא הוא הקדימני ועצר אותי, כשנגשתי אליו ביקש ממני לקחת כמה מן הספרים. ואמר: קח כמה שאתה חפץ רק קח! מה זאת אומרת? שאלתיו, ראשית חוכמה שאלתי אותו לאן הוא סוחב את ערמת הספרים, על כך ענה לי לאו-טו-די-פה (לשריפה).
לשריפה? בהתחלה לא תפסתי את תשובתו. אולם מחשבה זרה התגנבה למוחי, ועיני חשכו ... שאלתיו שנית מה זאת אומרת ? למה ? ומדוע?
על שאלתי השניה הוא ענה שוב: דע לך כי אצלי במחסן הספרים מונחים עשרות אלפי ספרים בשפה האידית כאבן שאין לה הופכין ... ואותו המצב גם במרתף ובאיצטבאות של בית מסחר הספרים שלי הכורעים תחת עול המשא של הספרים הבלתי מבוקשים. ואגב, רבים מבין מחברי הספרים הללו כבר הלכו לעולם האמת.

"אין מקום"

ודוקא מחבר ספר זה שנידון אצלי לשריפה חי וקיים תודה לאל. קראתיו והודעתי לו כי ברשותי מאות טפסים של ספריו והוא רשאי לבוא ולקחתם מבלי לשלם אף סנט אחד תמורתם. ויודע אתה מה ענני? - תשובתו היתה קצרה וברורה. אין לי מקום עבורם.

ומאחר וגם אצלי אין מקום פנוי עבורם, שכרתי מגרש ריק מאדם ומבהמה, בליבה של ניו-יורק היהודית וזה כמה ימים שאני מתעסק אך ורק בשריפת הספרים.


מר מ. קליקשטיין, ממשיך ומספר כי רצה ללכת בעקבות מכרו ולראות במו עיניו את האוטודיפה וגם להיות נוכח בירידה הרוחנית של העיר ניו-יורק היהודית, שבה חיים שלושה וחצי מיליון יהודים שרבים מהם עוד מדברים וחושבים בשפה זו. אולם כח פנימי דחף אותו לברוח מן המקום.

רצתי - מספר הוא - והרגשתי בנחירי אפי את עשן הגוילים והאותיות של הספר האידי העולה באש. התביישתי להיכנס לחשמלית התחתית כדי שלא יראוני בקלקלתי ... ובבושת פנים הרגשתי עלי את החרפה על גופי ועל נפשי. רציתי לזעוק זעקה מרה וגדולה שתזעיק אחרים אולם לא היה למי להפנות זעקה זו ...


כך מסיים עורך "האידישער קעמפער" את רשימתו על גורלה של הספרות האידית בארצות הברית למרות 5 מיליון הקוראים הפוטנציאליים היהודיים שלה ...

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ברוקלין ניו יורק, ארצות הברית
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות