לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אידיש בבירובידז'אן


מאת: נח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 22) - 05/04/1985 (יום ששי)
המכון הפדגוגי בבירובידז'אן, המכשיר מורים שילמדו אידיש בבתי-הספר של החבל היהודי האוטונומי, הוציא מחזור של בוגרים, שהשלימו את לימודיהם בלשון אידיש ומשמשים כמורים בשפה זו בבתי-הספר של בירובידז'אן והסביבה.

לפני חמש שנים הונהגה בכמה בתי-ספר ב"חבל היהודי האוטונומי" (בירובידז'אן) חובת לימוד אידיש. הבעיה שעמדה לפני המורים ומנהלי בתי-הספר היתה המחסור בספרי לימוד ובספרי עזר בשפה זו. לשם כך הוקמה ועדה פדאגוגית שהיתה מורכבת מסופרים ומורים יהודים, והם הדפיסו אלף-בית (אלעפ-ביס) חדש (כידוע, בברה"מ "נעלמו" האותיות הסופיות של האלף-בית).

תחילה נעזרו המורים על-ידי המדור ללימודי אידיש שמפרסם הירחון "סאוועטיש היימלאנד". בראש המדור עומד פרופסור שמעון סנדלר , בן 70. סנדלר נולד בדומברוביץ (ווהלין), עלה בזמנו לארץ-ישראל והיה מפעילי פ.ק.פ. (המפלגה הקומוניסטית הפלשתינאית). בשנת 1937 גורש מן הארץ לפולין על-ידי שלטונות המאנדט הבריטי. משנת 1939 הוא גר בברה"מ וכיום הוא חי בטיראספול שבמולדביה.

לאחרונה ראה-אור בבירובידז'אן ספר לימוד בשם "אלעפ-ביס" (אלף בית) וכן מילון רוסי-אידי. מורי המכון הפדאגוגי נעזרים בהם בהוראת שפת האידיש. בראש המכון עומדת זינאידה לבובנה בלמן, שבמשך שנות כהונתה הוציאה עשרות בוגרים, המשמשים כמורים, כעתונאים (ב- בירובידז'אענר שטערן), מחנכים וגננות בשפה אידיש.

בראיון לעתונאי מ- "בירובידז'אנער שטערן" אמרה זינאידה בלמן, כי יש לה סיפוק רב בעבודתה החינוכית, משום שזו מאפשרת לה לנטוע בלב הדור הצעיר חיבה ואהבה לשפת אידיש, "לשונם של שלום-עליכם ומנדלי מוכר-ספרים" כדבריה. בד בבד, אמרה זינאידה, היא נוטעת בלב התלמידים אהבה למולדת, כי "היקרה מכל והחשובה מכל היא המולדת".

דיון בנושא יהודי ברה"מ בלי גינוי הציונות, אי אפשר. ואכן, העתונאי, שריאיין את זינאידה בלמן, העיר מצדו, כי המכון הפדאגוגי שבו משתלמים מורים בלשון אידיש והספרים בשפת אידיש המתפרסמים בברה"מ, מזימים את "התעמולה הזוועתית שמנהלים הציונים, כאילו בברה"מ אין תרבות אידיש, לא מדפיסים ספרים באידיש ולא לומדים אידיש".

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1985

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: מוסקבה, רוסיה (קירוב 5 (מוסקבה העתיקה) - מערכת סאוועטיש היימלאנד (משוער)) | Shirokaya ul., 70a, Birobidzhan, בירוביג’ן (Priamursky State University named after Sholem AleichemFar - המכון הפדגוגי של בירובידז’אן (עד שנת 2004))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות