לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרבי מליובאוויץ' בן 85


מאת: נח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 9) - 10/04/1987 (יום ששי)
לאדמו"ר מליובאוויץ' הרב מנחם מנדל שניאורסון מלאו היום 85 שנים. גם יריביו במחנה החרדי אינם עוברים לסדר היום על אירוע זה ואילו חסידי חב"ד יצאו מכליהם כדי לחוג את יום הולדתו ה-85.

במוסדות חב"ד (חכמה בינה ודעת) לומדים 85 פרקי משניות בעל פה וכל אחד מאנשי חב"ד קיבל עליו 85 פעילויות נוספות על אלו שהם מבצעים.
בסנאט האמריקאי התקיימה ביום חמישי חגיגה מיוחדת בנוכחות הנשיא רונלד רייגן לציון יום הולדתו של הרבי לאות הוקרה על פעילותו בארצות הברית. הרבנים הראשיים לישראל הרב אברהם שפירא והרב מרדכי אליהו, אישים תורניים ואישי ציבור, ביניהם נשיא המדינה חיים הרצוג, ראש הממשלה יצחק שמיר, מ"מ ראש הממשלה ושר החוץ שמעון פרס וחברי כנסת שיגרו מברקי ברכה לרבי.

במה רב כוחו וגבורתו של הרבי מליובאוויץ' שחסידיו עשאוהו לבולט בין מנהיגי היהדות?

הרבי נולד לפני 85 שנים (י"א ניסן תרס"ב – 1902) בעיר ניקולייב שברוסיה לאביו הרב לוי יצחק שניאורסון משושלת בעל התניא, האדמו"ר הראשון של חב"ד רבי שניאור זלמן מלאדי, ולאמו הרבנים חנה. בהיותו בן 5 עקר עם הוריו ליקטרינוסלאב (כיום דנייפרופטרובסק) שבאוקראינה, שם התמנה אביו לרב העיר.

כבר בילדותו הפליא בחריפותו ובכשרונו, נאלץ לנטוש את ה"חדר" ואביו העסיק מורים פרטיים.

המפנה בחייו של הרבי חל כאשר בשנת תרפ"ג (1923) נפגש עם האדמו"ר החב"די הקודם הרב יוסף יצחק שניאורסון בעיר רוסטוב שברוסיה. האדמו"ר שם עינו על הצעיר ובחר בו לחתן עבור בתו. לאדמו"ר לא היו בנים, אלא רק שלוש בנות.

אחרי 4 שנים נידון האדמו"ר רבי יוסף יצחק למוות ע"י הבולשביקים על "עוון" הפצת היהדות ברחבי ברית-המועצות, אבל ניצל בדרך נס לאחר התערבותם של מדינאים במערב, בהם נשיא ארצות-הברית הרברט הובר. חבר הפרלמנט הלאטבי, נציג אגודת ישראל ר' מרדכי דובין שמת במחנה עבודה בברית-המועצות, נסע במיוחד לברית-המועצות והביא את האדמו"ר ר' יוסף יצחק לריגה בירת לאטביה, שם התיישב ואחר כך גר תקופה מסויימת בווארשה. בשנת תרפ"ט (1929) נשא רבי מנחם מנדיל שניאורסון את חיה-מוסיה, בתו השניה של האדמו"ר שהיה הרבי הששי לבית חב"ד.

לאחר החתונה פנה רבי מנחם מנדל ללימודים באוניברסיטת ברלין ולאחר מכן בסורבון בפריז. בשנת תש"א (1941) ניצל הרבי מאירופה הנאצית ובנס הגיע לניו-יורק בה קבע את מושבו עד עצם היום הזה. מניו-יורק יצא רק פעם אחת, היה זה כאשר נסע בשנת 1947 לפאריז.

חותנו האדמו"ר רבי יוסף יצחק, שהגיע לארצות-הברית שנה לפני כן, מינה את רבי מנחם מנדל ליו"ר הוועד המנהל של אירגון חב"די שהקים, להפצת תורה וחסידות בארצות-הברית ובארצות אחרות.

לאחר פטירת חמיו (י' בשבט תש"י – 1950) עלה רבי מנחם מנדל לכס הנשיאות של חב"ד וכאדמו"ר השביעי של שושלת ליובאוויץ' הוא מכונה בפיהם "הרבי".

תנועת חב"ד היא יחידה בפני עצמה ומיוחדת בעולם החסידות, אין הם חובשים "שטריימלאך" והלבוש שלהם הוא יותר אירופי מאשר שאר החסידים. הם פיתחו שיטה חדשה שלפיה מרכז החסידות הוא הרבי. נוסף על היותו המנהיג הרוחני, הוא גם המארגן המכוון והמדריך בכל הפעילויות שלהם ורק על פיו ישק דבר. הרשות לדרוש בחסידות נתונה אך ורק לרבי בלבד והיתר הם "חוזרים" ו"משפיעים" את דבריו, בעניינים אישיים חומריים משתדלים האדמו"רים החב"דיים להמנע מלהיות "היועץ והמחליט", של החסידים.

האדמו"ר הנוכחי שהנו בוגר אוניברסיטה וטכניון ונושא את התואר מהנדס ימי, הכניס את "יפיותו של יפת באהלי שם", דבר שהרגיז את יריביו, בכשרונו הארגוני הרחיב את מערכת החינוך החב"די ויסד רשתות חינוך עצמאיות, הכניס גם את הקנאות הלאומית הקרובה לזו של כהנא, בניגוד לחותנו שהיה אנטי-ציוני קיצוני, התנגד לקמפ דייויד וויתור על סיני, ולהחזרת שטחים תמורת שלום.

את ה"שליחים" וה"משפיעים" הוא ממנה וקובע את מקום שליחותם. חסידי ליובאוויץ' רואים את רבם כנציג כלל ישראל ואו דווקא של חצר חב"ד, חסידי ליובאוויץ' הם לויאליים לשלטון שתחתיו הם חיים. הרב הורה לחסידיו לחדור גם לבתי הספר הלא יהודיים על מנת ללמד את הילדים את "שבע מצוות בני נח".

הוא מכריז על "מבצעים צבאיים" כמו: "טאנקים" באוהלי צה"ל, "צבאות השם" של הנוער של חב"ד הצועד בל"ג בעומר בחוצות הערים. באחד המצעדים הלך בראש "צבאות השם" הכדורסלן טל ברודי, דבר שהרגיז את הרב שך שיצא בחריפות נגד המצעד.
חסידי חב"ד גם עוסקים בהחזרה לתשובה, הפצת ספרי חסידות בעיקר ה"תניא" הספר הקלאסי של חב"ד שמדפיסים אותו במהדורות שהגיעו למאות בכל קצוי בתבל לרבות במצרים ומארוקו, לימוד הרמב"ם כמו של הדף היומי, חגיגות בר מצוה לילדיהם של חללי צה"ל ועוד. הרבי עומד בראש המאבק שהוא יזם לפני כ-15 שנה לתיקון חוק השבות "מיהו יהודי" שהגיור יהיה כהלכה. ולבסוף, הרבי מליובאוויץ' מותקף ע"י יריביו בגלל החסידים שלו שחושבים אותו למשיח וזאת עקב ההטפה לביאת המשיח (משיח עכשיו).


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1987

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 770 Eastern Parkway, Crown Heights, Brooklyn, ניו יורק (מגורי הרבי מלובביץ’)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות