לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ועדת הפנים מתכנסת היום עם בר לב

"שלום עכשיו", העיתונאים ו "שינוי": לחקור המשטרה


מאת: יורם לוי, טובה צימוקי ונח זבולוני - סופרי דבר
פורסם: דבר | דבר - עמוד ראשון (עמוד 1) - 01/01/1990 (יום שני)

מפגינה פצועה נענתה ב "פאק אוף" כשפנתה לעזרת השוטרים

ועדת הפנים של הכנסת תדון היום עם השר בר לב וצמרת המשטרה בהתנהגות המשטרה במהלך מפגן השלום שערכה שלשום תנועת 'שלום עכשיו' סביב חומות העיר העתיקה בירושלים. ראשי התנועה יפנו ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לפתוח בחקירה בלתי תלויה של האירועים. גם האיגוד הארצי של העתונאים והשר רובינשטיין תובעים חקירה כזאת.

שר המשטרה, חיים בר-לב, אמר אתמול, לאחר שקיבל לידיו את דו"ח התחקיר שערכה המשטרה, כי השוטרים נהגו כשורה. "היה פה ענין של הפגנה שהשתתפו בה כ- 15,000 איש, הם היו בשטח כשלוש שעות והתפזרו מסביב לחומה בהיקף של 4 ק"מ ורק בשני מקומות במשך כרבע שעה המשטרה נאלצה להשתמש בכוח". לדבריו, על פי התחקיר, הניפו המפגינים דגל אש"ף וקראו סיסמאות לאומניות. "בירושלים אין להסכים לכך" קבע בר לב בציינו כי ירי כדורי הגומי היה סביר וכי הנוכחות המאסיבית של המשטרה הרגיעה את המצב. עם זאת הבטיח כי אם יגיעו למשטרה תלונות נגד שוטרים הם יבדקו.

ראשי 'שלום עכשיו' הציגו אתמול במסיבת עתונאים עדויות סותרות למה שמסרה המשטרה והאשימו גורמים בממשלה שניסו לפגוע בהפגנה. לפי העדויות שאספו קבעו כי לא היתה שום פרובוקציה מצד המפגינים. "לולא התערבות המשטרה ניתן היה לסיים את ההפגנה בצורה מוצלחת ושלווה" אמר עמירם גולדבלום, "לא היו דגלי אש"ף, לכל היותר היו סיסמאות לאומניות שהושמעו ברגעים של התלהבות ואפשר היה להרגיען".

פייר-לואיג'י דלפינטו, בעלה של מריסה מנו, שאיבדה את עינה במהלך ההפגנה, סיפר אתמול על האירוע: "השתתפנו בשרשרת החיה ועמדנו ליד שער יפו, בשעה 15.00 חזרנו למלון "פילגרים הוטל" בין שער הפרחים לשער שכם. היינו בלובי בקומה הראשונה, הבטנו החוצה וראינו את המהומות, ראינו את המכונית עם תותחי המים וסגרנו את החלונות, המשכנו לצפות מאחורי הזכוכית, לפתע הותזו מספר סילונים לעבר החלונות. מישהו צעק לנו לשכב, לפני שהספקנו להגיב פגע זרם אדיר ושבר את שלושת החלונות, הכל נשבר לרסיסים, המים חדרו פנימה וכולנו נרטבנו, ראיתי את פניה של אשתי מכוסים דם".

הוא סיפר כי אשתו הובהלה לבית החולים סנט-ג'ון. התברר כי לעין חדרו רסיסי זכוכית והרופאים נאלצו לעוקרה. "התמונה שנראתה שלשום במזרח ירושלים אינה לכבודה של ירושלים" אמר דלפינטו.

עדויות קשות השמיעו גם הזוג אירית ומנחם בלוזר מרחובות, שנפגעו מכדורי גומי: "ראיתי את השוטר שירה בי" ספרה אירית "הוא עמד מולי. לא יכולתי לראות את פניו כי הוא היה רחוק. הוא הרים את הרובה, כיוון לראשי והרגשתי כדור גומי במצח. התחלתי לשתות דם ואז הוא ירה גם בבעלי ופגע בו בראש".

אורה סלונים מתל-אביב ספגה כדור גומי מתחת לאפה. לדבריה השוטרים ירו ללא אזהרה מוקדמת "התחבאנו 10 נשים יהודיות מאחורי כיס עפר בין החומה למדרכה ואז הם ירו לעברנו גז. בעודי שותתת דם ביקשתי עזרה משוטר והוא השיב לי "פאק אוף"".

פרופ' משה שוקד מתל אביב סיפר כי לאחר המרדפים והירי חזרו השוטרים בקבוצה כשהם שרים שירי חנוכה.

ראשי "שלום עכשיו" הודיעו" כי יעבירו את כל התלונות לשר המשטרה.

ח"כ אמנון רובינשטיין (שינוי) תובע מהממשלה להוציא את החקירה על ההפגנה מירי המשטרה, ולהעבירה לוועדת בירור עצמאית של שופט או שופט בדימוס. ח"כ רובינשטיין אומר כי העדויות המצטברות על התנהגות המשטרה בהפגנת "שלום עכשיו" והפגיעות הבלתי מוצדקות באזרחים, מחייבות תחקיר אובייקטיבי ואין להסתפק בכך שהמשטרה תחקור את עצמה.

איגוד העתונאים

האיגוד הארצי של עתונאי ישראל דורש לחקור פציעת עתונאים על ידי שוטרים במהלך ההפגנה. "הכאתם ופציעתם של עתונאים הממלאים תפקידם בכיסוי אירועים על ידי שוטרים שהם נציגי החוק הוא מעשה שאסור לו להתרחש במדינה דמוקרטי" נאמר בפניה של יגאל לב, יו"ר איגוד העתונאים, אל שר המשטרה חיים בר-לב. "מצטברות אצלנו עדויות חמורות" אמר יגאל לב, "של עתונאים וצלמים אשר היו קורבן להתעללות אנשי המשטרה, רק משום שהם עתונאים שבאו לדווח על ההפגנה. שורים דחפו צלמים עתונאים ואנשי טלוויזיה בכוח ברוטאלי תוך הנפת אלות, רדפו אחריהם, והיכו לפחות כמה מהם תוך צעקות "לשבור לו את הידיים, לשבור את המצלמות, לשבור את הראש". תופעות כאלה מסכנות לא רק את אנשי התקשורת בעבודתם אלא את עצם המבנה הדמוקרטי של החברה בישראל".

[נראה לנו שכאן מתחיל חלקו של נח זבולוני בכתבה]
"אגודת ישראל" שוקלת הגשת אי אמון בממשלה על רקע מתן הרשיון להפגנת "שלום עכשיו" בשבת "שגרמה לריתוק אלפי שוטרים תוך רמיסת הערך המקודש לעם ישראל מדורי דורות". קריאת בוגרי תנועת הנוער של אגו"י "עזרא" ובוגרי "בני עקיבא", להפגין בשבת נגד ההפגנה - עוררה זעם בחוגים החרדיים, משום שגם היא תרמה לחילול שבת.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד ראשון 1990

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ירושלים המזרחית ירושלים | הכנסת ירושלים
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות