לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"רבנים" בגרמניה נוקטים במדיניות של "הממלא מקום"


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 6) - 13/11/1964 (יום ששי)
בעיית המדענים הגרמניים במצרים גרמה לחילופי דברים חריפים בין רבני בלגיה לבין רבני גרמניה. רבני בלגיה מאשימים את רבני גרמניה באשמה כבדה והיא השתקת קולם נגד המדענים הגרמניים הפועלים במצרים.

הרב י. קליגר, מאוסטנד בבלגיה, פנה בקריאה נרגשת לרבני גרמניה דרך מערכת העיתון היהודי "נייער יודישער צייטונג" המופיע במינכן. הרב י. קליגר מביע את תמיהתו של שהרבנים בגרמניה עוברים בשתיקה על פעולות המדענים הגרמניים במצרים, המסייעים לנאצר להגשים את זממו להחריב את מדינת ישראל, ח"ו. כן פונה הרב קליגר לרבני גרמניה ושואל מדוע אינם מרימים את קולם נגד חוק ההתיישנות על פשעי הנאצים העומד להיכנס לתוקפו בשנת 1965 בגרמניה.
הרב קליגר טוען, היתכן? רבנים בישראל ובפרט רבנים ה "משמשים בקודש" בגרמניה גופא, שלא יהיו בין המוחים נגד פעולות המדענים הגרמניים ונגד חוק ההתיישנות, רבנים שתפקידם הוא לא רק למחות, אלא גם להזעיק אחרים - טוען הרב קליגר - למה דווקא הם מילאו את פיהם מים ושותקים ?

אולם, דומה, שרבני גרמניה חושבים אחרת. את ריבם של רבנים אלה בא לריב אחד בשם הרב גרינוואלד, המשמש כרבה של מינכן בגרמניה. הרב גרינוואלד בא בטענות "קשות" אל הרב קליגר וגם מוכיח אותו בשער, על דרישתו מרבני גרמניה שימחו נגד המדענים. הוא רואה בדרישה זו סטיה מ "מסורת הרבנות" שראתה תפקידו של הרב בראש וראשונה כמורה הוראה ... עליו לעסוק בארבעה טורי "שולחן ערוך" ולא בעניינים פוליטיים ולא עליו להפעיל לחץ בעניינים פוליטיים. הרב גרינוואלד טוען כי מעמדו של רב בישראל ומשרתו מחייבים אותו לימוד מעל עניינים כאלה, ואם הוא סוטה מנוהג זה, מועל הוא בתפקידו ובייעודו שהוטל עליו ...

הרב גרינוואלד מנסה "לנזוף" ברב קליגר מבלגיה על שהוא מתערב ... בעניינים פוליטיים.

תשובתו של הרב גרינוואלד עוררה מורת רוח רבה בין יהודי גרמניה וארצות אחרות. בתשובה שניתנה להרב גרינוואלד נאמר, כי טענתו זהה עם אלה הטוענים כי גם ה "ממלא המקום" האפיפיור פיוס ה-12 שתק ולא הגיב על הזוועת של הגרמנים כלפי העם היהודי, כי לא רצה להתערב בעניינים פוליטיים.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: מצרים | אוסטנדה, בלגיה | Sankt-Jakobs-Platz 18, מינכן, גרמניה (Jewish Community of Munich and Upper Bavaria)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות