לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

היהודי צדיק תבע לדין את ממשלת בון


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 4) - 29/08/1965 (יום ראשון)
קובלנה פרטית על רצח יהודים במלחמת העולם השניה הוגשה נגד מזכיר המדינה של ממשלת בון הד"ר פרידריק קארל ויאלון [ 1 ] , נוסף להוראה שניתנה לפתוח בחקירה על עברו הנאצי והשתתפות ברצח המוני של היהודים במחנה המוות שהוקם ע"י ריגה [ 2 ] , בירת לטביה לשעבר.

היהודי גרהרד צדיק, תושב ברלין המערבית, מאשים את ויאלון ברצח הוריו. מר צדיק שנותר בחיים יחידי מכל משפחתו הענפה, מגולל את תולדות חייו; הוא נולד בברלין, בהיותו בן 14 הפסיק את לימודיו בכדי לעזור לאביו בפרנסת המשפחה. היה פעיל המחתרת נגד נאצים. בשנת 1939 עלתה "הגסטאפו" על עקבותיו. בעזרית חבריו הוברח לאנגליה שם עשה את כל ימי המלחמה.

כשחזר מר צדיק בשנת 1947 לברלין לא מצא אף שריד מכל משפחתו הענפה. כולם הושמדו במחנות המוות של הגרמנים. אביו ואמו נספו במחנה המוות של ריגה, שם רוכזו היהודים שהובאו מארצות שונות.

מר צדיק מאשים את ד"ר פרידריק קארל ויאלון במות אביו ואמו, וזה על סמך תעודות רשמיות הנמצאות ברשותו, שמהן נודע כי פרידריק קארל ויאלון שימש במלחמת העולם השניה כמנהל המחלקה הכספית של ארצות הכיבוש ב "אוסטלאנד", ולפי הוראתו הישירה הובאו יהודי גיטאות שונים למחנה המוות בריגה, משם לא חזרו עוד. כן מוכיח מר צדיק כי ויאלון זה החרים רכושם של היהודים שהובאו למחנה זה, בעיקר, כלי כסף וזהב, פרוות וכלים יקרי ערך. כל זה נלקח לפי פקודתו הישירה של ויאלון על ידי המחלקה שהוא עמד בראשה.

מר צדיק מוסר כי אביו ואמו הוגלו מברלין בדצמבר 1942, לטרזינשטאט ומשם הובאו למחנה המוות שע"י ריגה, בו היה השליט הכל יכול הנאצי מזכיר מדינת בון, הד"ר פרידריק קארל ויאלון. לפי תעודות המוות של הוריו שעליהן שומר מר גרהרד צדיק, יוצא כי אביו ואמו "מתו" במחנה זה בסוף ינואר 1943.

בעקבות תביעתו של מר צדיק הוא נחקר ע"י אחד מפרקליטי המדינה של ממשלת בון. מוסדות המשפט של גרמניה המערבית ביקשו ממנו להמציא להם את התעודות והחומר שיש בידו נגד ויאלון. אחר שמר צדיק המציא להם את כל מה שדרשו, הוחלט, כנראה לפי רמז מגבוה, לטשטש את התביעה של צדיק ואחרי כל פנייה ופנייה מצידו לשלטונות בון, הוא נענה בהתחמקות.

מר צדיק החליט לעורר את דעת הקהל ולא להרפות מתביעתו עד שיעמידו לדין את המזכיר הנאצי של מדינת בון, ד"ר פרידריק קארל ויאלון, על רצח הוריו ועוד עשרות אלפי יהודים, ביניהם נשים וטף, במחנה המוות של גטו ריגה.

הערות:
1. Karl Friedrich Vialon כיהן כ State Secretary at the Ministry of Development.
2. כנראה ומדובר במחנה הריכוז סלספילס, שבבנייתו הועסקו רבים מיהודי גטו ריגה. ויאלון שהיה אחראי על הנושאים הפינססים באיזור ריגה דאג כנראה למשלוח היהודים לעבודה זו.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Salaspils, לטביה (מחנה הריכוז בסלספילס (ליד ריגה)) | Dahlmannstrasse 4, בון, גרמניה (Federal Ministry for Economic Cooperation and Development)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות